Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tunan
Har fått startproblem. Ger felkod b108700. Första gången gick det att lösa genom att lossa kontakt ecm och plus på batteri. Radera kod och sen köra. Funkade kommande 10-15 starter. 2:a gången fel uppstod med samma kod. Samma lösning. Nu kom fel tillbaka efter två starter. Rengjort batteripoler, mätt mellan plus och minus. Mellan plus och jordpunkt minus. Mätt under körning och laddning är rätt. Rengjort plus på solenoid. Har bytt batteri till nytt då föregående var dåligt men vill inte starta. Laddar upp nytt batteri för att vara säker. Vad kan man mera tänka sig vara fel? Tacksam för råd och tips!

Är det kontakt laddningsregulator som strular?
Eller generatorn dom på väg att säga upp sig?
Skadad kabel?
av tunan
Problem kvarstår och samma kod, b108700 går att läsa ut med kodläsare icarsoft. Går inte längre att nolla felkod efter att kontaktstycke ecm lossats och batteripol plus legat av. Felet tycks ligga kvar konstant.

Orsak enligt kod att kommunikation laddningsregulator, kylvätsketempsensor och ecm strular. Lossat kontakt laddningsregulator och letar nu efter sensor kylvätsketemp. Söker tips instruktion vart den sitter. Gärna bild. Ingen som haft liknade felkod och kan dela med sig hur problemet löstes?
av tunan
Har en ny tanke i felsökningen efter att kollat alla anslutningar och gjort rent och startproblem kvarstår. Har bytt batteri också utan resultat. Kan det vara startmotorn som gett upp? Hör ett tydligt klickljud när jag trycker på startknappen. Är detta solenoiden som klickar och sen att startmotorn ej fungerar. Detta i sig ger övriga felkoder. För startmotorn i sig kan väl inte ge några felkoder.

Nu till min fråga kan jag felsöka och manuellt starta startmotorn i bilen om jag har växel ur och jag har manuell växellåda? Kan på startmotorn se tre muttrar. En stor dit matning pluskabel från batteri är ansluten. En mindre på solenoiden med fast kabelfläta till startmotor. Tolkar denna som plusmatning till startmotor. En mutter till under på solenoid i samma storlek utan någon kabel. Vet ej funktion på denna mutter. På äldre andra startmotorer sitter ett stift dit matning från tändningslåset är kopplat. Man kan då förbinda större strömmutter och detta stift med kabel eller mejsel och provköra funktion manuellt. Hittar dock inget sådant stift på denna startmotor och undrar om det finns? Kan jag istället provköra startmotorn sittandes kvar i bilen genom att koppla samman huvudmatningsskruv på solenoiden från batteriet med mindre skruv som har kabelfläta som fortsätter till startmotorn. Är detta möjligt eller behöver jag plocka ur startmotorn för att testa funktionen. Om min beskrivning och tänk är fel så rätta mig gärna.
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]