Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423763
Erik Å skrev:Är beläggen jämt slitna eller sneda?
Om de väl har börjar nötas snett kan man hamna i en ond cirkel där bromsoket nyper fast på glidpinnarna pga "byrålådseffekten" eftersom det hänger på sniskan, beläggen ligger på och slits ännu mera snett osv. Annars är det väl som vanligt smuts och rost som gör att ok och belägg inte kan glida som de ska. Eller så har kolven börjat kärva eller om nu handbromsen ligger på..
Tack för ditt svar! Beläggen var jämnt slitna, men som sagt så var det inre belägget bara slitet till 50% och det yttre var slut. Min PST var också inne på om handbromsen låg på, men det gjorde den tydligen inte.

Om oket kärvade innan men nu (enligt PST) glider fint och att rätt medel använts på glidpinnen, vad skulle då felet kunna vara om det börjar slitas ojämnt igen?

Håller bilen ren även i vintertider, använder fälgspray och avfettning i hjulhusen, brukar spola noga och blåsa med lufttryck runt oken och skivorna. Annars brukar göra ett par kraftigare inbromsningar per månad och försöka undvika att ”glida på bromsen” för länge. Finns det något mer man ska tänka på?
#1423764
KalleJ skrev:Bromsservice hos Volvo why? :-o
Du får nya skivor och belägg bak för nästan samma pris beläggbyte på verkstäder som specialiserar sig på bromsar.
Micce1980 skrev:@KalleJ, Ja allt som rör bromsar på Volvo ÅF har prismässigt saltats alldeles för högt. Det är inte svårt för vilken smörjgrop som helst att lösa snabbt och bra eller göra själv en söndag :) Sparade själv runt 6000kr på förra bromsjobbet jämfört med bilia på att beställa från autodoc och meka själv en helgdag, bra timpeng där :)

Om TS vill kan man ju beställa Ate från autodoc te.x. och låta Volvo ÅF eller annan mekaniker montera annars
Håller med. Kan säga att jag gärna hade gjort det hela själv om jag hade möjlighet, för jag både vill och visst är det billigare.

Nu fick jag rabatt och totala slutsumman hamnade på drygt 1800 kr. Men tills nästa byte, vilket jag hoppas är beläggen fram, så ska jag ha beställt bra belägg och skivor.
Senast redigerad av 1 S65D, redigerad totalt 0 gånger.
#1423766
KalleJ skrev:Någon som lyckats få Volvo ÅF att sätta på egna delar av vanlig sort? Autoexperten vägrade byta bussningar om jag tog med egna.
Getech.se har monteringspartner runt om i landet, Zimmerman paketen är bra. eventuellt ATE ceramic belägg om man vill slippa damm.
Har vid något tillfälle tagit med eget material, om jag inte minns fel var det ett oljefilter. Det var original och som givetvis var billigare än vad man betalar för vid service. Just då och med den delen var det inga problem.

Men egna delar av annan sort hade min PST utan tvekan anmärkt på, även om han högst troligen i slutändan hade monterat det.

Kikade lite på ATE igår, här på forumet och runtom verkar de fått bra omdömen. Har även läst samma om Brembo, men det lutar åt ATE.

Tänkte passa på att fråga angående bromsskivor:
De fram är väl (alltid?) kylda på bl.a. 60-serien? Men hur ligger det till med skivorna bak?
Har läst att man får byta oken om man ska byta till kylda skivor bak om man inte har AWD.

Men vad jag förstår finns det skivor bak som är ”solida” vilket jag har nu, ”ventilerade” men även ”externt ventilerade”. Vad är skillnaden på de sista två?
#1423774
@S65D, Externt ventilerade är väl hålborrade skulle jag gissa.
Beställ på Getech så får du rätt delar, ring o snacka så får du ATE keramiska också.
Finns ingen anledning att folk som är osäkra på vad de behöver att hålla på med autodoc och deras kundtjänst.
Varför ska du byta bromsarna bak? Tänkt köra bana eller hysta in 400häst i motorn?

Huvudbromscylindern är dimensionerad efter vilka ok man har. Bara dummt o vara där o pilla på en axel(speciellt bak), byt alla oken på samma gång istället och släng på 336skivor fram.
#1423895
S65D skrev:Tack för ditt svar! Beläggen var jämnt slitna, men som sagt så var det inre belägget bara slitet till 50% och det yttre var slut. Min PST var också inne på om handbromsen låg på, men det gjorde den tydligen inte.

Om oket kärvade innan men nu (enligt PST) glider fint och att rätt medel använts på glidpinnen, vad skulle då felet kunna vara om det börjar slitas ojämnt igen?
Om beläggen var jämt slitna och mer slitna på utsidan så bör glidpinnarna gått för trögt så de yttre beläggen legat på. Vad använde de för fett på pinnarna vid förra bytet och vilket fett användes denna gång? Många "verkstäder" använder fel fett på gliddelarna så de kärvar ihop eller att gummit sväller/förändras.
#1423978
dannesk skrev: Många "verkstäder" använder fel fett på gliddelarna så de kärvar ihop eller att gummit sväller/förändras.
ja eller så rostar/ärgar det i oket där som gummit går i genom.
brukar pilla ut det gummit o göra rent där från rost o ärg med en fil, speciellt vanligt på aluminium ok
#1424462
S65D skrev: fre 15 jan 2021, 12:49 använder fälgspray och avfettning i hjulhusen, brukar spola noga och blåsa med lufttryck runt oken och skivorna.
Låter som ett effektivt sätt att få bromsok att kärva...
#1424779
KalleJ skrev: fre 15 jan 2021, 13:19 @S65D, Externt ventilerade är väl hålborrade skulle jag gissa.
Beställ på Getech så får du rätt delar, ring o snacka så får du ATE keramiska också.
Finns ingen anledning att folk som är osäkra på vad de behöver att hålla på med autodoc och deras kundtjänst.
Varför ska du byta bromsarna bak? Tänkt köra bana eller hysta in 400häst i motorn?

Huvudbromscylindern är dimensionerad efter vilka ok man har. Bara dummt o vara där o pilla på en axel(speciellt bak), byt alla oken på samma gång istället och släng på 336skivor fram.
Haha, ingen bana eller 400 häst. Det var mer för att stilla min nyfikenhet.

Tack för informationen gällande ventilation och för ditt PM, det uppskattas!
#1424780
dannesk skrev: fre 15 jan 2021, 22:54 Om beläggen var jämt slitna och mer slitna på utsidan så bör glidpinnarna gått för trögt så de yttre beläggen legat på. Vad använde de för fett på pinnarna vid förra bytet och vilket fett användes denna gång? Många "verkstäder" använder fel fett på gliddelarna så de kärvar ihop eller att gummit sväller/förändras.
På glidpinnarna användes silikon, vilket lugnade mig lite i och med att du nämnde det i ditt första inlägg. Vad som använts innan har jag dock ingen aning om, det känns så här i efterhand och efter ditt påpekande att det grundar sig i fel fett. Jag hoppas i alla fall det.

Nu i efterhand har jag sett att flera byter ut glidpinnarna mot nya vid byte av bromsbelägg. Är tveksam till att de bytte ut mina mot nya, hur viktigt är det?
#1424781
frippe64 skrev: tis 19 jan 2021, 07:51
S65D skrev: fre 15 jan 2021, 12:49 använder fälgspray och avfettning i hjulhusen, brukar spola noga och blåsa med lufttryck runt oken och skivorna.
Låter som ett effektivt sätt att få bromsok att kärva...
Är det just kombinationen av produkterna och metoderna jag nämnde som frambringar en belägg-dråpare av slående hög kaliber eller är det något speciellt av det jag nämnde man bör undvika?

Här hittar du lösningen på oljel&a[…]

Verktyg oljefilterhållare

36mm hylsa. Jag använder biltemas 3/4" […]

Hej, Jag tänker byta olja i bakaxeln och i v[…]