Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har stött på ett problem och undrar om det finns någon vänlig själ därute som har erfarenhet ifrån eller kan tänkas veta lösningen på problemet. Jag har sökt på olika forum och sidor efter felet men är inte riktigt säker på vad det kan vara eller var jag ska börja.

Problemet:
Mitt problem är att min Bil efter cirka 20 minuters körande på motorväg plötsligt började gå ojämnt. Vid gaspådrag tog tid för bilen att svara och när bilen väl svarade så kändes det som om den tappade kraft efter ett litet tag.
Därefter fungerade bilen som vanligt tills samma problem uppkom och i samband med detta så dog även bilen 2 ggr när jag stannade vid rödlysen.

Genomförd felsökning
Inga varningslampor har lyst vid något tillfälle.
Jag har använt en ODB2-läsare och sökt efter felkoder, först hittades felkoden p1662, sedan vid omstart hittades ingen.
P1662 verkar vara cruise control lever enligt google (OBS: Rätta mig gärna om jag har fel, det var inte helt lätt att vara säker på att det var rätt)

Egna spekulationer om fel:
Magnetventil?
Bränslepump?
Bränslefilter?

(Kan något av dessa påverka bilen på det sätt som jag beskrivit?)

Lite fakta om min bil:
Modell: Volvo S80 med 2.4 liters motor 170hk och Automatlåda, av årsmodell 99
Mätarställning: 11 000 mil
Övrigt:
Kamrem, generator rem, vattenpump nyligen bytta.
Lambda1 sond bytt cirka för 1000 mil sedan.

Vad kan det vara för fel på bilen och var bör jag börja?
Oerhört tacksam för all hjälp!

Mvh ArcticS80
Hej igen!

Tror jag löste problemet. Började med att byta bränslefiltret, som kändes rejält skitigt när jag väl tagit ut det. Efter det har den ryckiga gången försvunnit. Förhoppningsvis var det endast skit i bränslefiltret som var problemet. Borde givetvis mätt bränsletillförseln, men hade ej tillgång till att göra detta. Ska undersöka hur man mäter detta.
Hej, på dom tidigaste åren mäts bränsletrycket på Fuel-Railens Schraderventil,
eller med att koppla in mätaren med en T-koppling på bränslerörets skarvkontakt vid insugsgrenröret. Ungefär 3 bar.
Oftast rostar det hål på bränslefiltret innan det tapps till, men återkom gärna med hur bilen beter sig framåt :-)

P2_early_B52xx_fuel_pres.jpg
P2_early_B52xx_fuel_pres.jpg (78.85 KiB) Visad 465 gånger
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]