Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
poseidon skrev: fre 15 jan 2021, 14:58 Problemet är ju att politik kan döda 2a-handsvärdet.

Vem letar efter en etanolbil idag?
Har ingen betydelse om du inte är släkt med Saida.
Och en etanol tankar du med bensin.
av KalleJ
poseidon skrev:Problemet är ju att politik kan döda 2a-handsvärdet.

Vem letar efter en etanolbil idag?
Folk som vill ha turbobil men kör under 1000mil/år och lägre skatt?

@AndS, Njae E85 är för roligt att gasa med så man tankar extra E85 ändå.
av Xanthopteryx
AndS skrev:Eller 6000:-/år och de bilar som diskuterades med inköp 800" eller förmånsvärde på 11000:-/mån är det belopp i felmarginalen. ;-)

Politik är sedan en annan fråga, låt oss utgå från den fakta som nu gäller.
Vad som är dyrt är så subjektivt utifrån vad man värderar och har plånbok till. ;-)
Pengar är pengar. Man kan göra mycket kul för 6.000 per år.
av Lövet
KalleJ skrev:Folk som vill ha turbobil men kör under 1000mil/år och lägre skatt?
2.5FT har ju högre andrahandsvärde än 2.5T på V70II. Så ja, det finns en efterfrågan.
av AndS
Xanthopteryx skrev: fre 15 jan 2021, 17:29
AndS skrev:Eller 6000:-/år och de bilar som diskuterades med inköp 800" eller förmånsvärde på 11000:-/mån är det belopp i felmarginalen. ;-)

Politik är sedan en annan fråga, låt oss utgå från den fakta som nu gäller.
Vad som är dyrt är så subjektivt utifrån vad man värderar och har plånbok till. ;-)
Pengar är pengar. Man kan göra mycket kul för 6.000 per år.
Räknar man så skulle man inte alls valt den bilen. Det är då det blir sila mygg och svälja kameler :-)
av Xanthopteryx
Bara för att jag väljer en dyr bil behöver ju inte det innebära att jag inte väljer med omsorg och försöker att spara in där jag anser att det ändå är vettigt.
Vi valde en dyr bil, ja (V90 D4 AWD), men noga valda tillbehör för att ge så mycket mervärde som möjligt i förhållande till pris.
Likaså valde vi en diesel för att även där spara in.

Brukar du stå och riva sönder tusenlappar i duschen bara för att du inte tänker att du kanske kunde sparat dem? Samtidigt som du ändå kanske bor i ett hus, vilket är långt ifrån billigt.
av AndS
Xanthopteryx skrev: fre 15 jan 2021, 19:05 Bara för att jag väljer en dyr bil behöver ju inte det innebära att jag inte väljer med omsorg och försöker att spara in där jag anser att det ändå är vettigt.
Vi valde en dyr bil, ja (V90 D4 AWD), men noga valda tillbehör för att ge så mycket mervärde som möjligt i förhållande till pris.
Likaså valde vi en diesel för att även där spara in.

Brukar du stå och riva sönder tusenlappar i duschen bara för att du inte tänker att du kanske kunde sparat dem? Samtidigt som du ändå kanske bor i ett hus, vilket är långt ifrån billigt.
Dialogen var bilar runt 800" och med förmånsvärde över 11000:-/mån, du och jag kör lågbudget :-)
av Malmstroem
Jag tenderar att eftersträva låga driftskostnader. Bergvärmen kostade en del -- men sedan blir det billigt att värma upp huset. En bil med låg förbrukning kan vara dyr -- men efter den är betald så ser jag bara vad jag betalar för att hålla den rullande. Låg förbrukning är då rätt positivt. Jag har också en körprofil med många långkörningar -- bilen står normalt i veckorna, för att sedan rulla rätt många mil på helgerna (20-100 mil).

Det har att göra med att jag inte kan förutse framtiden. Jag kör hellre omkring med min XC90 D5 än med en XC90 T5 som drar mer bränsle. Jag behöver inte heller tanka så ofta. Jag har redan betalt bilen, och skillnaden i verklig milkostnad mellan en T5 eller D5 är i det närmaste irrelevant. Men jag vet att jag haft råd att betala bilen (jag köper inte en bil jag inte har råd med...). Jag hoppas ha råd även i framtiden -- men det vet jag inte.

Därför föredrar i alla fall jag låga driftskostnader.
av KalleJ
@Malmstroem,

Varför betalar man av (mer än nödvändigt) på en bil för över 500k? Räntan är superlåg och avkstning på investeringar bra mycket högre?

Skillnaden i driftkostnad mellan bensin/disesel/hybrid är ju försumbar i jämförelse mot om du tar avbetalning och investerar resterande belopp.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hybriden Passar som du säger de som bor i stan eller som har kort pendlingsväg till arbetet. Snittsvensken kör ca 30 km per dag med bilen. Det är därför marknaden är enorm. Jag kör till och från arbetet på ren el med V90T8 och min andra tanke är nu: tänk var få mil bensinmotorn avverkat efter, säg 10 år.......det är ju som att köra en ny bil. Även om batteriet skulle sluta fungera så har man ju en bil med kanske bara 15 % av totala miltalet som notorn rullat. Det är nästan så man skulle vilja se miltalen på bensinmotorn separat.

Hybriderna kommer få större batteri och mindre förbränningsmotorer, det är jag säker på. Jag skulle hellre ha större batteri/mer el och kanske bara 100 hk bensin än tvärtom.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]