Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denkathedestroyer
Hej har en Volvo 240 årsmodell 85 med 17700 mil där fläkten slutat fungera. Det började med att fläkten gnisslade/tjöt på läge ett sedan dess körde jag standard på läge två istället. Nu ca två månader senare startar inte fläkten alls på någon av lägena. Kan detta bero på att en säkring har gått eller är fläkten helt enkelt slut?
av rd350
Fläktmotorn som lagt av, börjar alltid med oljud för att sedan stanna helt. Förhållandevis mycket jobb att byta, mittkonsoll och hela värmepaketet måste plockas bort och delas för att komma åt motorn. Har man gjort det förr handlar det om ett par tre timmar, annars tar det betydligt längre tid.
av StoraB
När du får bort fläkten förstår du varför den inte fungerar. Kolen löper i samma plast som hela paketet. När det blir varmt vrider sig hela skiten. Totalkass konstruktion men antagligen en billig lösning.
av Loevet
Jag gjorde detta byte för första gången för någon vecka sedan på min 244 -89. Var förskräckt innan och tänkte det skulle vara asjobbigt - men det var lättare än vad jag trodde även om det tog lång tid. Provade först att koppla ur paketets jordkabel + pluskabel och dra det till batteriet, då kunde jag konstatera att fläkten som satt i var stendöd.

Jag följde videon från Mackans Garage på YouTube när han byter fläktmotorn i sin Televerket-bil. Följde alla steg och tog ut värmepaketet från passagerarsidan, det gick efter lite pill.

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill […]

Ja du den är ju anpassad till den tryckplatta[…]