Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kawenja
Hej alla Volvo älskare 8-)

Kan ni snälla ge mig några tips.

Vill gärna köpa en begagnad xc90 7-sitsig T5 eller T6 2017+. Vill slippa några barnsjukdomar i den första karossen som kom ut 2016. Kör inte långa sträckor eller ofta därför väljer jag en bensinare.

Är det stor skillnad mellan T5 och T6? När det gäller förbrukning och drag. Man vill göra snabba omkörningar.

Funderar på att köpa inscription variant. R-design är snygg, men har hört att sportstolar i den är trånga om man har barnstolar.
Är det värt att ha luftfjädring? Om det går sönder river det hål i plånboken.

Hur mycket kostar det att eftermontera drag?
Har budget mellan 400k till 450k kr.

Jag provkörde en xc90 T8 2021 fullutrustad som förmodligen kostar en miljon :-D

Kom gärna med andra konkreta tips när det kommer till xc90.

Tack på för hand.
av Lövet
Kawenja skrev:Är det stor skillnad mellan T5 och T6? När det gäller förbrukning och drag. Man vill göra snabba omkörningar.
Nej T5 är inte så värst mycket snålare
Kawenja skrev:Är det värt att ha luftfjädring? Om det går sönder river det hål i plånboken.
Jag är väldigt förtjust i luftfjädring för komfortens skull. Har inga dåliga erfarenheter av att de går sönder. Bälgar är inte mycket dyrare än en stötdämpare att byta.
Kawenja skrev:Hur mycket kostar det att eftermontera drag?
Ska du göra det på Volvo, räkna nånstans 15k. Går att göra billigare på annat håll på fristående verkstäder men då blir det sannolikt inte Volvos praktiska fällbara lösning.
Bälgarna till luftfjädring är inte nödvändigtvis så dyra. Det är dock kompressorn...

Jag har inte luftfjädring på min XC90, men hade det på förra A6 Allroad. Jag klarar mig än så länge bra med standardfjädringen, men jag skulle också mycket väl kunna tänka mig luftfjädring. Prova och se vad du tycker.
av Lövet
Malmstroem skrev:Bälgarna till luftfjädring är inte nödvändigtvis så dyra. Det är dock kompressorn...
4600kr begagnad så då antar jag att den kostar typ 10k ny https://www.bildelsbasen.se/67-W1450183.html
Precis.

Det är inte direkt ovanligt att en bälg blir dålig och kompressorn går. De bekanta jag har som upplevt det (vilket är mer än en) har haft en nota på dryga 20.000 SEK.

Inte något som skulle störa mig på en ny bil -- luftfjädringen brukar hålla för första ägaren. Men på en begagnad bil är luftfjädring inte något jag själv skulle leta efter. Däremot är det inte något som skulle diskvalificera en begagnad bil.
Lövet och Malmstroem tack för tipsen.

Kollade faktisk på förbrukning mellan T5 och T6, det var inte alls stor skillnad. Ska försöka hitta en T6 även om det är inte många begagnade där ute jämför med T5

Mer råd godtas :-D
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]