Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Hjalmar88
#1423487
Hej!

Jag har en ford focus 2004 1,6l bensin. På den behöver tempgivaren bytas. Nån som kan hjälpa med och säga var exakt den ligger på denna modell?
av MickeM
#1423495
Finns inget Fordforum?

Men, den sitter nästan alltid invid termostaten.
Jag vet inte exakt vart termostaten sitter på den motorn, men följ kylarslangarna...

Mitt tips.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423576
MickeM skrev:Finns inget Fordforum?
Men, den sitter nästan alltid invid termostaten.
Jag vet inte exakt vart termostaten sitter på den motorn, men följ kylarslangarna...
Mitt tips.
Det beror på vilken tempgivare som menas. Det finns flera på moderna bilar. Givare till mätinstrumentet, förmodligen. Givare för motorstyrningen, kanske men inte alls säkert. Givare för yttertemperatur, definitivt inte. Givare för klimatanläggningen, i kupen någonstans
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1423601
Dom flesta lite nyare(nåja.. senaste 20 åren då..) brukar bara ha en tempgivare för både styrsystemet och mätaren i instrumenthuset. Det finns ingen direkt vettig anledning till att ha separata givare när allt ändå går via styrboxen och CAN-nätverket.
Volvo t ex började med en givare under 850'ins livstid, på motronic4.3/4.4. 960 vill jag minnas hade kvar 2 givare även när dom fick M4.4, men inte säker...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423630
Lucif3r skrev:Dom flesta lite nyare(nåja.. senaste 20 åren då..) brukar bara ha en tempgivare för både styrsystemet och mätaren i instrumenthuset
Stämmer nog, frugans VW Passat (-04) har bara en. Med 4 kablar
av Rådlös
#1423632
Här:

Vid 2:05 är det något som ser ut som termostathuset. Det finns en lite grövre rörstos och några elkablar ansluts också. Kolla om det stämmer.
av Hjalmar88
#1423666
MickeM skrev: tor 14 jan 2021, 08:36 Finns inget Fordforum?

Men, den sitter nästan alltid invid termostaten.
Jag vet inte exakt vart termostaten sitter på den motorn, men följ kylarslangarna...

Mitt tips.
Jag hittade ett ford forum efter detta. Där menade dom att den sitter mellan tändstift 2 & 3. Får kolla det i helgen. Också hört via andra vägar att den skall sitta där på denna modell.
av Hjalmar88
#1423667
lennarte skrev: tor 14 jan 2021, 16:00
MickeM skrev:Finns inget Fordforum?
Men, den sitter nästan alltid invid termostaten.
Jag vet inte exakt vart termostaten sitter på den motorn, men följ kylarslangarna...
Mitt tips.
Det beror på vilken tempgivare som menas. Det finns flera på moderna bilar. Givare till mätinstrumentet, förmodligen. Givare för motorstyrningen, kanske men inte alls säkert. Givare för yttertemperatur, definitivt inte. Givare för klimatanläggningen, i kupen någonstans
Otydligt av mig. Tempgivaren för att se hur varm/kall bilen är.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]