Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1422817
Nu blir jag jobbig ;)
Är tillsatsens ( https://www.skruvat.se/Monteringssats-m ... 07807.aspx ) enda funktion att att slippa kapa originalslangen? Är det inte bättre isf att köpa en likadan originalslang för en billigare peng, kapa den och montera in slangvärmaren?
Instruktionerna är kanon, som Momentum skriver, men jag ser inte "min" D3 där. Det kan vara så att tillvägagånssättet är i princip detsamma som hos de andra motorerna. Jag la märke til att Calix:s site och pdf-arna där visar en frontmonterad - bredvid eller kring regskylten - uttag.
av Rådlös
#1423411
Ingen har svarat på din fråga här, men jag känner mig skyldig att åtminstone kommentera den. OBS! Jag har inget direkt svar på den. Men som vi har sagt tidigare Volvo har en uttänkt och "bearbetad" sats för din bil, men med detaljer från Calix. Det kanske Calix också kan plocka ihop, men jag gissar att det skulle bli billigare och enklare om det står Volvo på kartongen? Och det var väl någon debattör som länkade till monteringsanvisningen, Momentum? Där har du ju allt du behöver veta.
I trådstarten skrev du att du ville kunna ta ur kupéfläkten på sommaren. Visst kan man göra så. Men dom moderna fläktarna som säljs nu är nästan otroligt små. Och det finns fästen till dom så man sätter fast dom på sidoväggen i passagerarutrymmet. Dom bygger inte många centimeter utåt där dom sitter på högkant. Dom ligger inte och skräpar på golvet där passagerarna vill vila sina fötter.
Nu har vi pratat om Volvo/Calix här, men bara som en intressant kännedom, Jag har en DEFA Termini kupéfläkt i min bil. Den har ingen vanlig stickkontakt, Shuko. Den har i stället en så kallat Rakappratkontakt till fläkten: https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 5-m-p67093
Alltså den lilla honkontakten till vänster på bilden. Och det innebär att jag har inget vägguttag inne i bilen! Det är en liten skarv, men eftersom den är så liten så går det att dölja den bakom en mattkant.
Intagskontakten vill du ha i fronten? Tänk då på hur utsatt den är om du kommer för nära en isfrusen snödriva. Jag hade inga problem med intaget framför vänster framhjul. Och risken är mindre att man råkar köra iväg när sladden sitter kvar i intaget i fronten. Det är lätt gjort när man inte ser den, vilket är lättare om den sitter vid hjulet framför dörren. (Undras hur jag har den erfarenheten? :x Det är många år sedan, men det har hänt. )
Så skall jag korrigera mig själv. Jag skrev att om man har valt ett fabrikat av Volvo/Calix eller DEFA, så så får man hålla sig till deras sortiment om man vill bygga ut något. Detta är inte riktigt rätt. Det finns adaptrar att sätta på kabelkontakterna mellan dom två olika fabrikaten. Då kan man välja t.ex en annan kupévärmefläkt även om motorvärmaren är av "det andra" fabrikatet. Så dom finns, men kostar 400 kr.
Och ett litet PS: Du hittade inte beskrivning till din motor. Åk till Volvo och "pressa dom" på att ta fram den om du skulle besluta dig för ett köp. Eller så får dom markera med pennstreck och pilar vad som skiljer mellan deras bildexempel och verkligheten i din bil. DS.
Användarvisningsbild
av V7003
#1423490
Stort tack för ditt utförliga svar Rådlös! Du har rätt givetvis, det är kanske jag som inte är tillräckligt precis i mina frågor.
Anledningen för att jag vill gärna ha (inte för varje pris dock) intaget i fronten är att trots många eluttag-stolpar på jobbet får jag inte alltid plats så att anslutningskabeln når dit. Därför skaffade jag en längre innan. Hemma på g.uppfarten är det lite trångt också ibland. Men visst, som du skriver, det finns en anledning varför Volvo har kontakten där de har.
Anledningen för att jag vill ha ett "vanligt" vägguttag i bilen är att (som jag skrev innan) jag har en fin Calix fläkt från innan med just vanlig stickpropp. Jag är inte nödgad för att plocka ut den efter vintern, bara en möjlighet. Bilen är jo bred ;) så det finns plats.
När jag kollar Volvos egen (kompletta med uttag även inne i bilen) paket, så det är en prisskillnad på en drygg tusing jämfört med tex ovannämnda (märk väl Calix original) skruvat för Volvos nackdel.
Monteringen är numera inga problem, när jag har lusläst både det ena och det andra sidor, samt y-t-klippen. Det fixar jag relativt lätt.
Frågan som återstår är "bara":
Är tillsatsens ( https://www.skruvat.se/Monteringssats-m ... 07807.aspx ) enda funktion att att slippa kapa originalslangen? Är det inte bättre isf att köpa en likadan originalslang för en billigare peng, kapa den och montera in slangvärmaren?
Stort tack igen! Mvh Laszlo
av dannesk
#1423500
Utan att studerat installationsanvisningen så tycker jag det skulle vara ytterst konstigt att de skulle speca en monteringssats för att slippa kapa originalslangen, det är ju inte så att man sparar den för att kunna reversera montaget. Monteringssatsen innehåller väl slangar med anpassade böjar för placeringen av värmaren samt en stålrör. Jag skulle jämfört priset på Calix sats och Volvos inkl. monteringssatsen och köpt den billigaste av dom. Rekommenderar att montera ett vanligt Schuko-vägguttag i bilen då kan man enkelt ta bort kupévärmaren på sommaren och kan använda uttaget till annat, lättare att hitta värmare med Schuko. Ibland har jag även använt uttaget till avfuktare i bilen på vintern när det varit blött på golvmattorna.

Jag hade min Calixvärmare (med ombockad ställning) placerad såhär i min gamla bil och den tinade frontrutan direkt istället för att värma kupé/baksätet först och därför ville jag endast ha den där på vintern. Absolut den bästa placeringen jag testat samt löste inte ut larmet iom sensorerna i bakre delen av innertaket.
Bilagor
värmare_1.jpg
värmare_1.jpg (42.94 KiB) Visad 52 gånger
värmare_2.jpg
värmare_2.jpg (51.86 KiB) Visad 52 gånger
av m2c
#1423503
V7003 skrev: lör 09 jan 2021, 17:37 Nu är en fråga till.
På V-parts framgår det inte om en sk monteringssats behövs eller ej, som finns med på Calix:s sida: https://www.calix.se/produkter/soek-pro ... =805489961, eller som hus skruvat: https://www.skruvat.se/Monteringssats-m ... 07807.aspx Slutpriset hos skruvat och V-parts ligger kring tvåtusen, utan monteringssatsen. Behövs denna monteringssatsen egentligen till min bil?
Jag har nyss monterat motorvärmare på min XC70 D5 -08. Jag köpte ingen färdig sats då jag hade en gammal bil hemma jag kunde plocka lite kupeuttag osv från. Köpte denna motorvärmare https://vparts.se/se/xc70/volvo-xc70-20 ... -xc90.html killen som monterade allt bad mig också köpa https://vparts.se/se/monteringssats-cal ... 10510.html

Samtidigt monterade jag en batteriladdare också, https://vparts.se/se/batteriladdare-2-amp-calix.html
Ångrar dock att jag valde den, då jag senare upptäckte att Calix har en starkare laddare också https://www.carparts.se/batteriladdare/ ... 2v-5a.html
Katalysator V90 3.0l

Tack för svaren och hjälpen! Tänkte[…]

Det handlar väl bara om att den tycker det g&[…]

Min fru har en XC60 MY2013 där detta med b&a[…]

Bränslevärmare är sällsynt p&[…]