Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1423314
Jag har en V70 D4e 2016 Classic som gått 6 000 mil.
Den har aldrig behövt någon olja mellan service förut och i går så varnade den.
Först kom det upp ett meddelande om att oljemätaren var " Ej tillgänglig".
Sedan "Låg oljenivå. Fyll på 0,5 liter motorolja" och helt tom på mätaren.
Därefter varierade meddelanden sinsemellan.

Jag fyllde på 0,5 liter och kontrollerade en halvtimme senare och då var den full upp till max.

I morse kollade jag och fick först upp "Ej tillgänglig" och sedan "Fyll på 0,5 liter".
Det finns ingen vanlig miniatyrsticka som på vissa andra bilar med digital mätning, jag kollade med verkstaden.

Jag vill ju inte överfylla heller och inte köra med för lite olja. Oljetryckslampan lyser inte och jag undrar helt enkelt vad i h-e håller på. Har någon varit med om detta förut och tips mottages. Besök på Bilia är bokat.
Senast redigerad av 1 Desmodue, redigerad totalt 0 gånger.
#1423317
Skulle tippa på att givaren gett sig, inte helt ovanligt men kanske lite väl tidigt med milen. Hade inte fyllt på mer utan vänta tills vad verkstaden säger. Så länge inte röd motorlampa lyser kan du ju köra

Tömmer de ut oljan så be de se hur mycket så ni vet om givaren hade tokfel med
EX60

Är väl svårt att komma högre […]

Dom där blåa glidskorna är fö[…]

Dålig bas i Pontiac trans am 1977

Portad eller sluten låda spelar ingen roll. […]

S80 D5 07 oljebyteautomatlåda

Tjenare hade tänkt byta olja/ ”spola&rd[…]