Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Om möjligt tror jag fortfarande att det är bättre att använda en mindre verkstad som är välrenommerad än Volvoverkstaden med timpris på 1500 kr.
För att kunna vara hyffsat konkurrenskraftig tror jag Volvoverkstaden går igenom ganska lite servicepunkter...
Min farbror servar sin 17 år gamla S80 på Volvo och de har aldrig föreslagit eller bytt bromsvätska, glykol eller servoolja eller växellådsolja...Det tycker jag är riktigt illa!
Han fattar inte vikten av detta då jag påpekar det tyvärr.
av valln
Clabur skrev: tor 07 jan 2021, 20:58
Tyvärr tror jag Volvoverkstaden ibland sätter någon mindre erfaren, eller inhyrd person, på äldre bilar...
Har haft samma personliga tekniker på Bilia i många år så den teorin håller inte riktigt. Du får välja tekniker själv på Bilia så det är ju bara att ta någon som varit med i matchen länge :-) Funkar finemang. Vad gäller kamrem/ vattenpump så byttes detta för andra gången i bilens historia på min V70 i våras. Bilen hade då gått 23000 mil så milmässigt var det inte dags men max 10 år mellan bytena hade gått. Tekniker såg att vattenpumpen var fräsch efter inspektion i samband med kamremsbytet så inget byte av den behövdes.
Du har rätt absolut är det lättare att välja tekniker nu än förrut.
Dock vidhåller jag fortfarande att det för äldre bilar kan vara bättre med en mindre och välrenommerad verkstad än Volvoverkstaden.
Se min förklaring längre upp.
av AnteP
Gällande mjukvaran har min V70 inte fått uppdateringar sedan 2011, och det verkar ha satt sina spår.
Var in på Volvo med den då jag hade problem med värmenflödet och Volvo menade på att en sån detalj som att kalibrera spjällen ingick när man uppdaterade mjukvaran.

Sagt och gjort, och problemet borta.

Ante
av AnteP
Oj, missade att skriva det.
Det är en 2.5T 2006.

Farbrorn som hade den innan hade servat den själv sedan han köpte den 2011.
Inget fel med det tycker jag, men som sagt man missar ju delen med uppdateringarna.
av MickeM
En spjällkalibrering är ingen mjukvaru uppdatering.
Ganska onödigt om man inte har problem.

Många år sedan det uppdaterades till en 2006.
Och då främst för att få bort problem. Inga problem = onödig uppdatering.

Ang personlig mekaniker så har man det i praktiken på liten verkstad också med kanske två anställda. En personlig på större verkstad är dessutom mer psykologiskt för bilägaren än fördel för bilen. Inte kommer Hen ihåg vad som utförts på alla bilar med alla kunder.....
Men visst, känslan hos ägaren spelar väl viss roll för att betala högre pris.... Men i praktiken samma på liten verkstad som sagt....

Inga garantier eller för ganmal/många mil för ev goodwill (diffusare gräns dock) så är märkesverkstadfördelarna borta.

Men var och en gör som man tycker själv.

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]