Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du har mest troligt rätt.

Tyvärr kan det vara så att fyrhjulsdriften fungerade sist den behövdes förra vintern, och ägaren har sedan inte märkt något fram till nu. Jag tror inte att så är fallet -- men det torde vara rätt svårt att bevisa att så inte var fallet.
Har ringt säljaren och påtalat detta. Han verkade ångerfull och sa sig inte ha märkt något. Han verkade ärlig med allt annat så jag får ta hans ord, som Malmstroem skriver kan det mycket väl ha fungerat förra vintern men gått sönder under sommaren.

Det är som det är.. Har fått tid hos Volvo för reparation, 6500 om det bara är hylsan som behöver bytas. Men givetvis har man inte sån tur så runt 12-13 skulle jag få räkna med om vinkelväxeln skulle behöva bytas ut mot en bättre begagnad.
Vi får hoppas på det bästa, och att det inte blir så dyrt att reparera.

Om du är intresserad så märks det rätt tydligt att fyrhjulsdriften inte fungerar när det är halt. Men alla bilägare är inte så intresserade. Jag tror att det skulle ta lång tid innan min t.ex. min fru reagerade över att fyrhjulsdriften inte fungerade...
Liten uppdatering på detta. Lämnade in den på Volvo och fick konstaterat att splinsen på vinkelväxeln var slut. Den byttes ut mot en bättre begagnad och så även hylsan. Kostnaden blev ca 9000 kronor, helt överkomligt tycker jag. Var beredd på 13-14k.
VolvoB20 skrev:Om man sprutar in lite rostskydd fett/olja i hylsan slipper man att splinsen rostar bort igen.
Har du någon bild/skiss var denna hylsa sitter och var man sprutar in?
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]