- ons 13 jan 2021, 13:02
#1423359
Nu ska jag vara en riktig gringubbe här och påpeka att alla bilar har diff(erental) :D Diffspärr däremot är något helt annat, vars syfte är att fördela kraften till båda axlarna, istället för 100% till det hjul som snurrar lättast som en öppen differental.
En helt spärrad differental, t ex svetsad(ja, även svetsat är en "riktig" diffspärr) eller slungdiff, har sina nackdelar i främst lägre hastigheter och lite skarpare svängar, eftersom ena hjulet kommer "släpa efter". Det är främst därför en slungdiff slutar spärra i relativt låga hastigheter(~40km/h på volvo t ex).
En lamelldiff t ex börjar inte låsa fören ena hjulet har snurrat hyffsat mycket fortare än det andra under en relativt lång tid. Sådana diffar har fördelen att dom fungerar utmärkt vid normal körning i lägre hastigheter. Nackdelen med lamelldiff är dock att dom är svindyra, slits, och kräver noggrann service i form av regelbundet oljebyte för att inte överhettas och slira sönder.
"Torsendiff" brukar anses som den bästa kompromissen mellan helt låst differental och lamelldiff. Dom är inte helt fria från det "släpande hjulet", men herrejösses mycket bättre än en låst slungdiff eller svetsad diff, och låser istortsett "så länge man vill".
Ett billigare alternativ är en s.k. aussielocker. Dom fungerar bra som diffspärr, men har ett ofta högt, irriterande, klickande ljud i svängar. aussielockers är helt fria från "släpande hjul" så länge du inte "gasar på" i svängen. aussie's är dock en "av-på" spärr, likt slung, och därmed inte lika sofistikerad som torsen eller lamell. aussie's är populära främst i offroad då dom är så simpla i sin konstruktion att dom mer eller mindre är "skottsäkra", och förutsägbara.
Som svar på huvudfrågan; En diffspärr är alltid bättre för grepp/framkomlighet än en öppen diff, men alla diffspärrar har sina nackdelar i någon form.