Jag valde bälteskuddar bak på min nya v90 för att slippa stolen. Sitter barnen bra i dom eller är egen stol bättre? Frugan envisas med att egen stol är säkrare och bättre men jag gör allt för att få bort den. Vad säger ni?
Ålder och längd enligt bältestolens specifikationer såklart.
Bältesstolen för ner axelbältet till rätt nivå, vilket är mycket viktigt vid en krock. Ligger bältet för högt eller för lågt fungerar det sämre.
Likaså för bältesstolen midjebältet lågt ner på magen (vissa har även en extra grej som håller bältet lågt), för att hamna på rätt plats på höftbenet.
Likaså är det skydd för sidorna vid sidokollision vilket håller huvudet på plats. Dessutom har många stolar i dag extra sidokrockskydd för att ytterligare lindra effekten.
Den här tycker jag talar bra för sig själv:
Nu gör ju alla som de vill men jag vet i vilken jag vill att vår dotter sitter i om vi skulle råka ut för en krock...
Xanthopteryx skrev: ↑mån 11 jan 2021, 15:01
Ålder och längd enligt bältestolens specifikationer såklart.
Bältesstolen för ner axelbältet till rätt nivå, vilket är mycket viktigt vid en krock. Ligger bältet för högt eller för lågt fungerar det sämre.
Likaså för bältesstolen midjebältet lågt ner på magen (vissa har även en extra grej som håller bältet lågt), för att hamna på rätt plats på höftbenet.
Likaså är det skydd för sidorna vid sidokollision vilket håller huvudet på plats. Dessutom har många stolar i dag extra sidokrockskydd för att ytterligare lindra effekten.
Den här tycker jag talar bra för sig själv:
Nu gör ju alla som de vill men jag vet i vilken jag vill att vår dotter sitter i om vi skulle råka ut för en krock...
Går väl inte att jämföra en sån stol som kasar i sidled med en fast integrerad, som är anpassad för ändamålet?
Dessutom har bilar idag krockgardinen för huvudet.
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...
Visst går det att jämföra. Huvudet kastar fortfarande åt sidan och krockgardinen går sällan så långt ner, särskilt för kortare barn.
Dessutom saknas extra skydd på sidan för barnet vlket kan innebära stora påfrestningar på kroppen.
Tänk på att barn inte är vuxna...
Finns ju en anledning till att de bästa stolarna i dag har speciella sidokrockskydd i sig, för att lindra smällen.