Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Jag hittade REVERSE läget i Melbus men det aktiverade inget i TV modulen och jag la inte heller ner någon tid på det. Fanns också ett separat VIDEO läge som inte gjorde något. Kanske var reserverat för framtida bruk bara? Nu är det länge sedan som sagt.. lägger ingen större energi på de äldre längre. Så länge jag inte råkar äga någon iaf :-)
Användarvisningsbild
av 3r1k
Jag tror så också, första bilen som fick backkamera var väl XC90 och där finns ju ingen melbus. Blev dock lite intresserad när jag hittade följande PDF, kolla sista sidan där de nämner "To get this to work you have to program it in Vida". Mig veterligen finns det ingen CC för detta? Äger inte heller någon bil med detta system längre, men nu fick man lite flashbacks. :P

http://volvo.nasab.com/Standard%20NAV%2 ... Camera.pdf
av WilleKarlsson
Okej jag tror jag vet hur jag ska göra nu iaf. Jag är inte så kunnig inom el och liknande så jag tänker inte ge mig på något avancerat. Att välja TV och få backkamera räcker gått och väl för mig. Frågan är nu bara, vad jag kan se så kopplas TV tunern in med en kabelhärva som har gröna kontaktstycken vilket jag också såg var ledigt på min cd modul. Men det verkar som det ska vara en svart grövre kabel också. Den verkar vara 8 pin på tv tunern men jag har bara en 13 pin ledig på cd modulen. Kan det vara så att den är 8 pin i ena ändan och 13 i andra ändan? Som jag har fattat det så ska nu TV komma upp som source på stereon. Men det verkar och så vara några bruna kablar på kortsidan på TV tunern, kan detta vara antenn? Om det är antennkablar så borde väl inte dom behövas om jag ändå bara ska ha backkamera på TV?
Användarvisningsbild
av 3r1k
Yes du är rätt ute, från RTI DVD modulen är det ett grönt kontaktstycke samt den 13 pinnade din-kontakten som ska kopplas till den större gröna kontakten och till den 8-pinnade din-kontakten på TV modulen. Antennkablarna kan du skippa helt. Har du möjlighet att få tag på denna kabelhärva komplett är det naturligtvis det bästa annars kan du nog tillverka en själv.

Själva "modden" blir att du tar bort två kablar som tidigare gick mellan RTI->TV Modul i de gröna kontaktstycket på RTI enheten. Dessa är Video + signaljord vilket är en kompositsignal mer eller mindre
av WilleKarlsson
Ja precis tack för svar. Vad jag fattade det som är det pin 1 och pin 8 i det gröna kontaktstycket som ska användas. Pin 1 ska väl vara bildsignalen, är det bara att klippa den och skarva ihop med bildsignal från backkameran eller behöver jag någon adapter av något slag? Pin 8 signaljord, antar att jag skarvar ihop med signaljord från kameran. Kan jag klippa denna eller måste jag bara skarva på från kameran, slutar TV boxen fungera om jag klipper den?
Användarvisningsbild
av 3r1k
Har inte kretsschemat i huvet så kan inte verifiera att det är 1 och 8 men om det stämmer är det bara att göra precis som du säger. Någon adapter behövs inte!

TV modulen kommer inte sluta fungera, utan bara TV bilden inte kommer visas längre. Som bonus när du gör detta kopplas inte bilden ifrån vid högre hastigheter som det originellt gör med TVn. Således kan du titta på bakomliggande trafik i 100 km/h. :P
av WilleKarlsson
Okej tack för hjälpen. Det behövs ingen mjukvara eller liknande väl. Så fort man kopplat in TV modulen så dyker TV upp som source eller?
av WilleKarlsson
Har beställt TV modul med tillhörande kablage. En fundering bara, bakkamerans anslutningar brukar väl vara typ RCA eller vad det kallas. Men kabeln på Tv modulen som är bildsignal är ju bara en helt vanlig kabel. Kan jag klippa Backkamerans kabel och bara löda ihop med Tv kabeln?

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]