Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
dannesk skrev: lör 09 jan 2021, 21:51
Nurnoj skrev:Än så länge vet jag inte vad stödbatteriet kostar, så jag kanske ändrar mig efter det :-) . Ska kolla upp det på måndag.
Varför ska du då byta det? Förstår inte om det inte är dåligt.
Om det lilla batteriet inte är överdrivet dyrt så kan jag lika gärna byta båda på en och samma gång. Men ursprungsfrågan i tråden handlade om skillnaden mellan batterier i bilar med manuell eller automat.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det är en intressant diskussion det här med vilket batteri som ska sitta i vilken bil.

Jag har precis gjort operationen med att montera ett 95Ah AGM batteri och nytt lock i min XC70 AWD MY16 D4 S/S Automat.

Det har varit en tjänstebil som jag köpte loss från företaget när leasingen gick ut.
Den har alltid varit servad hos Volvo/Bilia 2ggr/år.

Och batteriet som satt i bilen var ett EFB 70Ah batteri.
Alltså precis tvärtemot vad Volvo föreskriver att det ska sitta.

Vilket förvånar mig då all service och reparationer är gjorda på auktoriserad verkstad.
av dannesk
Nurnoj skrev:
dannesk skrev: lör 09 jan 2021, 21:51
Nurnoj skrev:Än så länge vet jag inte vad stödbatteriet kostar, så jag kanske ändrar mig efter det :-) . Ska kolla upp det på måndag.
Varför ska du då byta det? Förstår inte om det inte är dåligt.
Om det lilla batteriet inte är överdrivet dyrt så kan jag lika gärna byta båda på en och samma gång. Men ursprungsfrågan i tråden handlade om skillnaden mellan batterier i bilar med manuell eller automat.
Som tidigare sagt, rekommendationerna är minimikravet och AGM funkar oavsett manuell eller automat iom att de är bättre än EFB. Stödbatteriet oavsett modell ska alltid vara AGM.
av Nurnoj
Jag har bestämt mig för att endast byta startbatteri. Eller i alla fall börja med det. Fick en prisuppgift på ca 1200 kr för stödbatteriet känner inte att det är värt det extra jobbet med att byta det om det inte behövs.
av m2c
Rolle85 skrev: lör 09 jan 2021, 16:42 Har du däremot VEA motorn (4cyl bensin eller diesel) så har du per default en 210A generator från Bosch då jag var komponentägare för den på den tiden.
Ursäkta en dum fråga, men vad innebär det att vara komponentägare?
Användarvisningsbild
av perin
m2c skrev:
Rolle85 skrev: lör 09 jan 2021, 16:42 Har du däremot VEA motorn (4cyl bensin eller diesel) så har du per default en 210A generator från Bosch då jag var komponentägare för den på den tiden.
Ursäkta en dum fråga, men vad innebär det att vara komponentägare?
Jobbar/jobbade säkert på Volvo.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]