Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
Gäller en XC70 D4 '16 AWD med manuell låda (alltså motor D5244T12 och låda M66K).

Jag har tänkt att ge bilen en försenad julklapp och byta båda batterierna i bilen. Det finns flera inlägg här om att byta startbatteri till Biltemas AGM 95 Ah i kombination med ett annat batterilock.

Men läser man i instruktionsboken står det: "Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda." och sedan står det även att stödbatteriet ska vara på 8 Ah för bil med manuell låda och 10 Ah för bil med automat.

Kan någon förklara detta? Vad finns det för negativa effekter för mig att stoppa i ett AGM-startbatteri samt 10 Ah på stödbatteriet när jag har manuell låda?
av dannesk
Inget problem att byta till AGM på en manuell bil, AGM är ett bättre batteri än EFB.
av Rolle85
Det är inte växellåda som avgör generatorstorlek, det är om du har PTC element i bilen eller elektriskt uppvärmd framruta (på 5-cyl motor).

Har du däremot VEA motorn (4cyl bensin eller diesel) så har du per default en 210A generator från Bosch då jag var komponentägare för den på den tiden.
av Nurnoj
Anledningen till att byta det lilla är helt enkelt för att byta båda på en och samma gång. Bara för att vara helt säker på att byta allt som har med laddning att göra.

Jag ser ingen nackdel i att byta båda batterier samtidigt.
av dannesk
Nurnoj skrev:Anledningen till att byta det lilla är helt enkelt för att byta båda på en och samma gång. Bara för att vara helt säker på att byta allt som har med laddning att göra.

Jag ser ingen nackdel i att byta båda batterier samtidigt.
Fast det är väldigt sällan man behöver byta stödbatteriet, bättre kolla kapaciteten på det innan man byter det i onödan men det är min åsikt.
av dannesk
Nurnoj skrev:Än så länge vet jag inte vad stödbatteriet kostar, så jag kanske ändrar mig efter det :-) . Ska kolla upp det på måndag.
Varför ska du då byta det? Förstår inte om det inte är dåligt.

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]