Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte glykol/kylarvätska på Volvon. Det var väldigt enkelt. Under bilen sitter en tappkran under kofågnaren på förarsidan, öppna den och låt vätskan rinna ut. Stäng sen kranen och häll på nytt upp i expansionskärlet. Låt stå en stund med motorn igång och locket avskruvat så avluftar sig systemet själv.
Använd Volvos färdigblandade vätska, tror den kostar 170kr för en 4l dunke.

Detta berör Volvo på P2 och EucD plattform. Fas 1, 2 ,3

Klart!
Senast redigerad av 3 Rolle85, redigerad totalt 0 gång.
Får man verkligen ut all kylarvätska ur systemet på detta sätt? Och som tidigare sa berätta mer om bilen. Varför är så många otydliga med modell, årsmodell m.m. i trådar om man inte har modellen i signaturen.
Perra83 skrev:
dannesk skrev: lör 09 jan 2021, 15:40 Får man verkligen ut all kylarvätska ur systemet på detta sätt? Och som tidigare sa berätta mer om bilen. Varför är så många otydliga med modell, årsmodell m.m. i trådar om man inte har modellen i signaturen.
Nej man får inte ut allt, kanske hälften.
Förstod nästan, har inte bytt själv mina nyare Volvos. Ska man engagera sig och byta kylvätska vill man ju gärna byta allt annars känns det lite onödigt jobb.
Rolle85 skrev:Om du vill byta allt kan du bara starta motorn o tömma resten allteftersom kärlet blir tomt.
Proceduren tar 15 min.
Fast du blandar ju ut allt eftersom så du behöver betydligt mer kylvätska än det som finns i systemet för att spola ut allt iom att du blandar ut det. Bättre då att tömma allt på en gång samt kanske byta termostat så är det också gjort.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]