Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklas gson
percy skrev:En anekdot, helt appropå ingenting ungefär.

Till V70 GLT -99, håller tydligen volvo inte lager på bussningen till övre momentstaget eller vad de nu fint måste kalla den.

Ändock, sålde den där tattaren till reservdelssäljare en bussning till mig som då tydligen passar fram tom modellår -98. Glad i hågen och med snudd på lyrisk gör-det-själv tåga embarkerade jag garaget och demonterade skiten. In med den nya och här börjar det gå upp för mig.......Jag kan "pressa" in den med handkraft och mera, den glappar diametralt 1-2mm.

Vad göra? Snällt med hatten i handen knacka på hos grannen och fråga om jag inte får låna hans fungerande bil och ta mig de där 3 milen (enkel väg) bara för att bli förolämpad av samme reservdelssäljare som säger något sarkastiskt i stil med "Vanligt folk ska inte hålla på med sådana reparationer" och sedan talar han om för mig att det blir minsann 400 pesetas i mellanskillnad till ett komplett stag. Nog för att jag i högsta grad är vanlig men inte f-n är jag så lam att jag inte klarar av en sådan operation.

Nåja, här kommer prutningstipset, efter ha överlagt mord en stund och antagligen blängt elakt på honom kommer säljaren, med det i situationen, rådiga förslaget att han bjuder på mellanskillnaden som kompensation för omaket.

Så det gick tämligen bra ändå.

Min lärpenning från detta tillfälle blev att ALLTID fråga om det är just DEN reserdelen som passar till just DEN bilen och motorn. Det är inte bara en gång som de har fått återvända in på lagret för att hämta rätt del.

Appropå ingenting alltså

Chipp

// Percy
vad kostade den då på volvo kostar den 178 kronor ..
Användarvisningsbild
av Nexus
niklas gson skrev:
grammse skrev:Du skulle ha gjort som jag :D köpt ett komplett fäste på BILIA till nästan samma pris som en lös bussning (hur jag fick detta priset kan ej avslöjas) :wink: :wink:
dom gamla prässar man o dom nya byter man hela fästet
en ny bussning kostar ju bara 178 kronor om jag inte minns fel
o e ju rätt vanligt att dom går sönder o tydligen mer vanligt på automat :D
Till min 99:a fanns det att köpa busstning eller komplett fäste. :roll:
av Stefan1
jag har läst mig till i min egen jakt på info om det här att det finns 99 med "lös" bussning och 99 "utan" men har man före 99 alltså 98 och bakåt så är det lös för 178 eller hela klimpen för ca 550:- men nu kan jag säga att när det är dags igen så har jag först ett tillverkningsarbete franför mig av verktyg när jag har dett klart tar det runt 30 min att byta utan press i alla fall i teorinn......mitt verktyg denna gång var en blandning, brädbitar, gängadstav, slåttermaskinsknivar, brickor, bågfil, mejsel, yes diskmedel, tuschpenna, borrmaskin, block och hylsnycklar och lie annat........men nu sitter det där som det ska. 178:- några timmar och mental ångest och tålamods övning. :P
Användarvisningsbild
av Nexus
Stefan1 skrev:
det finns 99 med "lös" bussning och 99 "utan" men har man före 99 alltså 98 och bakåt så är det lös för 178 eller hela klimpen för ca 550:-

Då e vi ju överens om att det finns lös bussning eller komplettfäste till både gammla och nya. :wink: :wink:
av *pettson*
percy skrev:En anekdot, helt appropå ingenting ungefär.

Till V70 GLT -99, håller tydligen volvo inte lager på bussningen till övre momentstaget eller vad de nu fint måste kalla den.

Ändock, sålde den där tattaren till reservdelssäljare en bussning till mig som då tydligen passar fram tom modellår -98. Glad i hågen och med snudd på lyrisk gör-det-själv tåga embarkerade jag garaget och demonterade skiten. In med den nya och här börjar det gå upp för mig.......Jag kan "pressa" in den med handkraft och mera, den glappar diametralt 1-2mm.

Vad göra? Snällt med hatten i handen knacka på hos grannen och fråga om jag inte får låna hans fungerande bil och ta mig de där 3 milen (enkel väg) bara för att bli förolämpad av samme reservdelssäljare som säger något sarkastiskt i stil med "Vanligt folk ska inte hålla på med sådana reparationer" och sedan talar han om för mig att det blir minsann 400 pesetas i mellanskillnad till ett komplett stag. Nog för att jag i högsta grad är vanlig men inte f-n är jag så lam att jag inte klarar av en sådan operation.

Nåja, här kommer prutningstipset, efter ha överlagt mord en stund och antagligen blängt elakt på honom kommer säljaren, med det i situationen, rådiga förslaget att han bjuder på mellanskillnaden som kompensation för omaket.

Så det gick tämligen bra ändå.

Min lärpenning från detta tillfälle blev att ALLTID fråga om det är just DEN reserdelen som passar till just DEN bilen och motorn. Det är inte bara en gång som de har fått återvända in på lagret för att hämta rätt del.

Appropå ingenting alltså

Chipp

// Percy
Felet är att du ville ha en reservdel till din bil som du lämnat regnr på.. som dom ÄNDÅ INTE lyckas ta fram rätt del till. Lösningen är att själv hålla pejl på sakerna och beställa rätt artikelnr. Så många tusenlappar jag vänt med åt jobbet.. För att vi ringt.. beställt och fått nåt annat skit..
Såå det slutade med att lokala volvo har sponsrat med VIDA åt jobbet för att vi själva ska se till att beställa dom artikelnr vi vill ha via dem sen så det blir RÄTT.
av Stefan1
hmmm nä vänta nu det finns 99 som har både och och vissa 99 och alla efter 99 har komplett fäste med bussning bara.
Användarvisningsbild
av Nexus
Stefan1 skrev:hmmm nä vänta nu det finns 99 som har både och och vissa 99 och alla efter 99 har komplett fäste med bussning bara.
Min gissning är att v70N har komplett fäste??? kan det vara så kanske :???: N:en :lol: kom ju 00. men då får vi byta forumsdel :wink: :wink: :wink:

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!