Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Milijöargumentet låter bra - Volvos strategi just nu är miljö med stora bokstäver. Allt de gör fokuserar på miljön. Dvs, om man läser en instruktionsbok så ser man även att mycket av de smådetaljer som man kan ha lite invändningar mot hänvisas orsaken till miljöskäl. Det är smart.

På samma sätt kan jag tänka mig att man använder argumentet internt för att förklara varför man programmerar in en fördröjning. Lite kul dock att det är skillnad på R-modellerna, vilket "mode" du väljer av advance, comfort eller sport samt om du väljer automat, geartronic, eller helt manuell.

Nej, jag tror inte på miljöargumentet till fullo. Det är säkert en del av det hela, men inte hela sanningen tror jag.

Det är som när en kommun släcker ner gatubelysningen och säger att det är för miljön. Låter bra, alla köper det, men i själva verket kanske det har med rent ekonomiska motiv att göra... ;)

Jag tror det är inprogrammerat. Orsaken vet jag inte, men kanske en kombination av att den ska vara mjuk, följsam och anpassad för familjen som åker på semester eller till och från jobbet/dagis etc. Samt givetvis att den ska slita mindre på växellåda och andra delar..kanske framförallt i automaterna då? Jag är dock amatör och har riktigt dålig koll på sånt här. Men jag har lärt mig att vara skeptiskt till vad som sägs den hårda vägen :)
av caradioa
Snabb fråga...

Så det är ingen mekanisk vajer direkt mellan gaspedal till motorn utan snarare mellanelektronik, right? Gaspedalen ger väl bara ut variabala strömvärden mellan 5-20 mA typ?
av Kena
Yepp, wirelöst, därav att spjället är lite känsligt för avlagringar.
av lillnisse
Har inte detta också att göra med mjukvaran som slår av/på klimatanläggningen vid gaspådrag?
av stefnil29
Hej,
Jag har inga sådana problem med min V70.
Den svarar direkt på gaspådrag.
Modell V702.5T-04 automat geartronic, ej trimmad
/Stefan
Senast redigerad av 1 stefnil29, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
stefnil29 skrev:Hej,
Modell V702.5T-04, ej trimmad
/Stefan
Du har ingen automat va?
av stefnil29
Barkbiten skrev:
/Stefan
Du har ingen automat va?
Japp
Användarvisningsbild
av Barkbiten
stefnil29 skrev:
Barkbiten skrev:
/Stefan
Du har ingen automat va?
Japp
Det är främst (endast?) automaterna som har dessa problem med fördröjning tror jag. Snackar vi tex XC70 och XC90 så är det sjuk fördröjning. Men det går att minimera genom att köra på Geartronic och hitta rätt växelläge...finns ju även lock-up som lurar dit känslan av extra växlar.

Med fördröjning är det även svårare att få hjulspinn tror jag.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Barkbiten skrev: Jag tror det är inprogrammerat. Orsaken vet jag inte, men kanske en kombination av att den ska vara mjuk, följsam och anpassad för familjen som åker på semester eller till och från jobbet/dagis etc. Samt givetvis att den ska slita mindre på växellåda och andra delar..kanske framförallt i automaterna då? Jag är dock amatör och har riktigt dålig koll på sånt här. Men jag har lärt mig att vara skeptiskt till vad som sägs den hårda vägen :)
Barkbiten skrev: Det är främst (endast?) automaterna som har dessa problem med fördröjning tror jag. Snackar vi tex XC70 och XC90 så är det sjuk fördröjning. Men det går att minimera genom att köra på Geartronic och hitta rätt växelläge...finns ju även lock-up som lurar dit känslan av extra växlar.
Jag har manuell låda....
Och kan ju säga att fenomenet gör inte direkt färden mjukare... snarare tvärt om. Man hinner trycka ner gasen en bit ibland innan den reagera, och då kommer lite mer effekt än man hade velat från första början.. :)
Märks mest i stadskörning dock.

Jag vet inte... men det känns inte riktigt som att det skulle vara spjället som kärvar. Men är det lätt att ta lös och rengöra den? Volvo tar väl bra betalt för ett sånt jobb gissar jag!?
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]