NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Kopplingen på min V50 1,8F -07 har börjat hugga lite när den är kall och har stått ett tag (typ en dag eller mer). Problemet hänger i i typ 10 minuter när jag startar från stillastående och sedan upphör problemet tills dess att bilen stått ett tag igen. Efter att jag kollat runt lite på nätet tror jag att det kan bero på oljeläckage som når lamellerna, vilket får kopplingen att hugga/slira tills dess att oljan bränts bort från lamellerna av friktionen.

Nu funderar jag på om det är troligast att det är vevaxeltätningen eller kopplingens slavcylinder som läcker. Jag har inte märkt av något oljeläckage på något annat sätt (inga pölar eller låga nivåer på vätskor). Jag bytte huvudkopplingscylinder i somras och det här problemet uppstod första gången typ 3 månader efteråt. Kan det vara det ökade trycket av en fräsch huvudcylinder som fått slavcylindern att börja läcka?

Vad tror ni är det mest sannolika problemet?

Stort tack på förhand! 😊

//Daniel
Så där gör min gamla V70 också och det är inget läckage i den. Den blev bra ett tag efter kopplingsbyte men efter ett halvår så kom problemet tillbaka. Tror det hänger ihop med min körstil, jag sliter för lite på kopplingen så den poleras upp. Hade exakt samma bekymmer på en Renault 19 nämligen :P
Det blir som värst när det är kallt och regnigt, verkar som om kopplingen suger åt sig fukt. Det verkar faktiskt bli lite bättre om man krånglar ner en kartongbit framför växellådan så den inte kyls direkt av fartvinden genom kylaren, jag antar att temperaturen i kopplingshuset går upp litegrann så att fukten drivs ut.. Och så kanske pappbiten hindrar vattenstänk att tränga in i kopplingshuset genom öppningen vid slavcylindern
Dåliga motorkuddar kan säkert förvärra huggandet men är de inte uppenbart trasiga så tvivlar jag på att det hjälper att byta. Bytte på Renå'n men det blev ingen skillnad. Kopplingsbyte löste däremot problemet men bara för typ ett halvår

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]