Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det normalt att dieselvärmaren skapar ett moln när den går igång?

Stod utanför bilen som är en 06:a i regn igår med bilen på tomgång och värmaren startade två/tre gånger under några minuter med ett moln som resultat varje gång.
Nu har jag ju inte diesel utan bensinvärmare och jag har läst på något forum att 912 värmaren mår bra av att rengöras varje höst för att funka på vintern. På v70 tar det ca 2 timmar när fronten är lossad så är det 2 bult 1 mutter och 3 slangar 1 kontakt att lossa. Det finns bra beskrivningar hur man rengör på olika forum googla. Mvh Vassis.
Vinkeljärn skrev:Har testkört med ”direkt på” nu. Kom en liten puff vid start och därefter lät ungefär som det ska + ett droppande/tickande ljud.

Visst sitter det någon typ av tilläggsvärmare? Kan det vara den som spökade?
Tickandet är bränslepumpen till värmaren
Men går värmaren felfritt då den går på direktstart?
Dessa värmare mår inte bra av att starta och stanna gång på gång med kort tidsintervall, mår bäst av få brinna
Då det bara är lite kallt och man sitter på tomgång så startar värmaren, värmer en stund, det blir för varmt, den slocknar, bilen blir sval, den tänder igen och så upprepas det där, vilket är mindre bra
Momentum skrev: fre 08 jan 2021, 10:43
Vinkeljärn skrev:Har testkört med ”direkt på” nu. Kom en liten puff vid start och därefter lät ungefär som det ska + ett droppande/tickande ljud.

Visst sitter det någon typ av tilläggsvärmare? Kan det vara den som spökade?
Tickandet är bränslepumpen till värmaren
Men går värmaren felfritt då den går på direktstart?
Dessa värmare mår inte bra av att starta och stanna gång på gång med kort tidsintervall, mår bäst av få brinna
Då det bara är lite kallt och man sitter på tomgång så startar värmaren, värmer en stund, det blir för varmt, den slocknar, bilen blir sval, den tänder igen och så upprepas det där, vilket är mindre bra
Jag körde direkt på i ca 30 min och det fungerade fint. Kunde också se på tempmätaren att den börjat vandra uppåt när jag startade.

Har lite ljum värme (reglarna på max), men det kan ha med andra saker att göra utifrån de trådar jag hittar här. Ska tempen upp i 90 grader med direktvärmen på 50 min?
Förvänta dig inte 90 grader, kanske 50 grader, beroende på utetemp
Vad reglagen står på påverkar inget
Men motorn kommer att vara förvärmd, kupén mindre vidrig, rutorna delvis/helt avtindade
Volvo bytte till Webasto värmare till nästa generation bilar, dessa har två effektlägen, vilket gör att värmaren kan gå ner i effekt och slipper slockna/tända gång på gång

Men värmaren mår bäst av att få brinna längre stunder

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]