Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av christofferdahlin
Jo, tack alla som svara på förra inlägget!

här kommer ett nytt, jag hade då problem med starten på bilen, en s70 glt 97: a, den startade inte, nåväl lämnade in den och det visade sig vara kamaxelgivaren, frid och fröjd bilen startade igen.

Till problemet:
har nu haft bilen i en vecka, funkat kanon, men är ute och åker idag och stannar vid ett rödlyse, bilen dör, jag startar den igen och den går igång, men LAMBDA lampan har börjat nysa, åker ett tag sen börjar bilen rycka (hugga) några gånger o gå ner på låg tomgång och stannar. sen håller den på så man startar den, får igång den
, åker ett ta. börjar rycka och stannar.

har testat o rycka minuspoolen, lambda lampan sluta lysa, men började bilen började rycka och lampan börja lysa igen.

Vad har hänt? är det lambdan som är sönder? den bakre är bytt, med ny katalysator av förra ägaren.

Skriv en bättre topic nästa gång. Topic ska vara tydligt relaterad till trådens innehåll, så man direkt ser vad tråden handlar om.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av vbg39
Skulletro att lambdan är sönder, eventuellt kan det vara fördelarlocket men då borde inte lambdalampan lysa, ryckningarna däremot tyder på fördelarlocket eller eventuellt luftmassamätaren, då kan även lambdalampan tändas och bilen går endast på tomgång.
av *pettson*
vbg39 skrev:Skulletro att lambdan är sönder, eventuellt kan det vara fördelarlocket men då borde inte lambdalampan lysa, ryckningarna däremot tyder på fördelarlocket eller eventuellt luftmassamätaren, då kan även lambdalampan tändas och bilen går endast på tomgång.
jag kan bara komma på runt 15 felkoder som tänder motorlampan... och ett par har med lamdan att göra.. resten har INTE med den att göra..
av christofferdahlin
tack för tipsen, det visade sig vara luftmassemätaren
den är nu bytt och bilen går som aldrig förr :D

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!