Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oavsett om du köper det mest problemfria märket så kan just din bil ha ett fel.

Köper man en bil av ett etablerat märke och inte första årsmodellen så får man nog en ok bil men reparationer kommer det alltid bli.
Användarvisningsbild
av Fisch
Är inne på V90 CC D5 nummer två nu. Totalt 17000 mil fördelat på dem bägge under 3,5 år. Inte ett enda fel, har inte ens bytt bromsar. Bara vanlig service. Orginal torkarblad är kassa dock.

Det enda jag varit missnöjd med är dubbdäcken Nokian hakka 9. Låter helt fruktansvärt. Har dessa hjul monterade nu på våran XC70 -13 och det är förvisso lika jävligt där.
Jag har själv en xc90 -18 med bensinmotor, det är typ samma bil som en v90. Jag har all utrustning förutom b&w och luftfjädring.

På drygt 5000mil och drygt 3år har jag inte haft ett enda problem. Och jag har följt detta och det amerikanska forumet slaviskt i drygt 3år nu utan att hitta någon anledning att inte behålla bilen 7år till.

Eventuellt att power pulse på D5 verkar lite instabilt och potentiellt dyrt utanför garantin kan vara en anledning att undvika just D5. Vet dock inte hur struligt detta är då jag bara sett en del inlägg här (kanske på riktigt är ett minimalt problem).

Så jag skulle inte tveka att köpa en begagnad v90.

Har förövrigt inte ens bytt torkarblad en enda gång.
Nu kan jag bara tala för V90 CC D5 2017, näst intill full utrustad så när som på HUD, gått ca 11000 mil.

Har uppmärksammat två problem ena var skrammel vid backspegeln och vid vid dörren, detta blev åtgärdat på första
servicen,den andra saken var GPS som under en ett par dagar visade helt galen position på bilen, men återställde sig själv.

Så jag kan väl säga att jag varit nöjd med bilen, inga problem med vare sig luftfjädring eller panorama som en del varnar för......
När det gäller den enskilda bilen så är det lite av antingen eller. Antingen får du en bil som går sönder -- eller så håller den.

Det enda som jag klagat på min XC90 på dryga tre år är "badnyckeln". Batteriet i den höll i 2,5 år -- sedan dog nyckeln. Batteriet gick inte att byta, vilket gjorde att jag skulle få köpa en ny nyckel. Allt annat har fungerat som det ska.

Sedan finns det de som har haft problem. Volvo är utan tvivel inte felfri.

Vill du ha lite mer objektiv hjälp i valet så titta på t.ex. https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf

Volvo är väldigt nära "medelbilen" när det gäller problem.
troubleshooter skrev:Så jag kan väl säga att jag varit nöjd med bilen, inga problem med vare sig luftfjädring eller panorama som en del varnar för......
Ja det är ett väldigt varnande för panorama - men är det någon som verkligen haft problem med det själv? Verkar vara mycket rykten och sagor om panoramatak. Har haft det själv flera gånger (ej V90 dock) och inte haft ett enda problem. Chansen att få ett stenskott uppe på taket är minimalt.
Lövet skrev: ons 06 jan 2021, 13:25
troubleshooter skrev:Så jag kan väl säga att jag varit nöjd med bilen, inga problem med vare sig luftfjädring eller panorama som en del varnar för......
Ja det är ett väldigt varnande för panorama - men är det någon som verkligen haft problem med det själv? Verkar vara mycket rykten och sagor om panoramatak. Har haft det själv flera gånger (ej V90 dock) och inte haft ett enda problem. Chansen att få ett stenskott uppe på taket är minimalt.
Inga problem med panoramataket för mig, bilen har stått utomhus drygt tre år och läcker inte än iallafall. Tycker det tillför mycket när man lastar på taket (man ser att grejerna sitter fast när man kör och det är mycket reptåligare än en lackad yta).

Har sett inlägg om läckande tak dock. Måste vara sjukt jobbigt om det läcker.
V70_2005 skrev:
Lövet skrev: ons 06 jan 2021, 13:25
Inga problem med panoramataket för mig, bilen har stått utomhus drygt tre år och läcker inte än iallafall. Tycker det tillför mycket när man lastar på taket (man ser att grejerna sitter fast när man kör och det är mycket reptåligare än en lackad yta).

Har sett inlägg om läckande tak dock. Måste vara sjukt jobbigt om det läcker.
Gamla BMW E61 (2002-2009) vet jag har problem i vissa fall med läckande tak. Men det är främst för att folk inte fattar att man måste rensa dräneringen nån gång per år. Dessa är också öppningsbara, är Volvos det?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]