Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej det är för mycket som pekar emot anliggande broms, (möjligen ABS-fnatt) anliggande broms luktar visserligen huggorm men det avslöjas ex av att skivan navet och fälgen blir varm.
Dessutom så uppträder det här spontant vid färd rakt fram utan att man använt bromsen på ex en mil.

Körde idag 2.5 mil utan några problem, får se hur den går när jag skall hem ikväll ( jobbar eftermiddag)
Ja...
Inga symptom på problem vid hemfärden...
Fan de värsta felen som finns! De internminnena, bättre med ett fel som är bestående än ett fel som uppträder 2 av 3GGr
oldtimersmc skrev:...Tillägg frun säger att den drar åt vänster även när man inte bromsar (då den börjar och bete sig konstigt) kunde även känna en svag doft av bränt ngt.
Bromsarna fram är kalla bak svagt jumna.
Så som hon beskriver det var det på en S70 00a jag hade + att det knyckte till i ratten ibland i mitt fall var det vänster drivknut som paja tillslut .
Jag hörde inte det vanliga drivknuts ljudet på min bil när jag gjorde samma övningar som du gjort (med tillstånd av stadsministern vad han heter har jag glömt :party: ).
Om det luktade nått om bilen vet jag inte.
Och jag hade även jag bara vanlig framhjulsdrift xc bilar har jag inga erfarenheter av.
Nu är det väl antagligen inte knutarna.. men i alla fall, så här var det för mig :-)
Båda mina ytterknutar började bete sig konstigt vid ca 50k. Gick fint för det mesta men efter några mil började framvagnen vibrera smått när motorn drog. Blev värre och värre och till slut studsade framvagnen fram, kändes som om ekrarna i fälgen hade gått av. Beställde t.o.m. bärgning men när bilen stått någon timme och kallnat så gick den hyfsat igen. Likaså om man stannade och backade en bit.. Så där höll det på! Inte en antydan till något klickande i sväng..
Diskuterade med min PST som påstod att såna fel på knutar inte fanns: -"Skjuter man en knut så kommer man inte ur fläcken!"
Men efter byte och dissektion av knutarna så visade det sig att kulorna med tiden nöter gropar i lagerytorna och till slut kilar kulorna fast i ytterhörnen av groparna och låser knutens rörlighet.
Då börjar axeln att vilja "vispa runt" men eftersom den sitter fast i inneknuten så börjar hela styrspindeln att wobbla och studsa i stället.
Antagligen så har drivknutsfettet runnit in rätt bra när bilen har stått över natten men när man kör en bit så pressas fettet undan och kulorna börjar skära mot metallen, det blir varmt, fettet tunnas ut ännu mer osv.
Skulle vara intressant att känna om knuten är het när det börjar osa bränt ;-)

Iallafall, ytterknutar är inte särskilt dyra (600 kr till gamla V70 hos trodo, och då är det SKF!) och går t.o.m. att byta utan att ens ta ur drivaxeln om man kan tricket..
Kanske är ändrat på den nyare bilarna, vad vet jag :P viewtopic.php?f=16&t=156406&p=1385034
Bild på utsliten knut här viewtopic.php?f=16&t=151363&p=1338515
Det Djävliga är att nu har jag kört ca 10 mil utan nämnvärd problem (möjligen små vibrationer nu påväg hem vid någon kort sekvens.
HATAR Intermittenta problem, bättre när det är skit hela tiden.
Och jag lovar att det INTE var några små skakningar när det var som värst utan mega ryck i ratten...
Lugn, det kommer tillbaka :-)
Det lär väl kunna bli fel på styrservot så att det inte vet åt vilket håll det ska dra också..
Erik Å skrev: tor 07 jan 2021, 07:45 Lugn, det kommer tillbaka :-)
Det lär väl kunna bli fel på styrservot så att det inte vet åt vilket håll det ska dra också..
Ja jag tror inte på heling
Skall kolla yttre drivknut, låter som en möjlig kandidat...
Hittade just den här länken...
viewtopic.php?f=56&t=148800&p=1310306&h ... t#p1310203
Då gäller det att klura ut vilken sida, känns som om det är vänster här med då den drar åt vänster vid problem...
Som sagt, det borde kännas glapp och knaster i ytterknuten om den är dålig. Vänster låter som huvudmisstänkt ja.
Och att byta ytterknut är varken särskilt svårt eller dyrt. Bara inte splinen har rostat fast i hjullagret..
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]