Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Just för entusiastbilar kommer det bli en utmaning eftersom de körs sällan och står still långa stunder. Det tål inte batterierna. För "vanliga" bilar kommer det inte bli ett praktiskt problem. Även dagens batteriteknik håller 80-90% kapacitet kvar efter 20.000 mil och efter det skrotas bilarna i praktiken rätt snart av andra anledningar. Tittar man på Prius (en batteribil som funnits längst) så finns en hälsosam andrahandsmarknad för batteriet och rekonditionering av dessa vilket gör att ett batteribyte är gjort för i storleksordningen 10tkr. Visst, ett mindre batteri men vi kommer dit med de större också är jag rätt säker. Ett teslabatteri består ju av enskilt utbytbara celler om man bara hittar ett effektivt sätt att göra det på.
perin skrev:En elbil, WV ID 3, mest sålda bilen alla, bränsletyper inräknade, i december. Volvo omkörd och ifrån åkt....
Man sålde ut dem (för att få ut tillräckligt många innan nyår) för strax över 3000kr/mån i privatleasing inklusive service. Det är svårslagen totalekonomi i en sån affär för en nybil med fullstora innerutrymmen. Tillkommer ju bara några hundralappar i månaden i elkostnad.
Lövet skrev:
perin skrev:En elbil, WV ID 3, mest sålda bilen alla, bränsletyper inräknade, i december. Volvo omkörd och ifrån åkt....
Man sålde ut dem (för att få ut tillräckligt många innan nyår) för strax över 3000kr/mån i privatleasing inklusive service. Det är svårslagen totalekonomi i en sån affär för en nybil med fullstora innerutrymmen. Tillkommer ju bara några hundralappar i månaden i elkostnad.
Så är det med stor sannolikhet. Återstår att se hur det ser ut under de första månaderna 2021.
Lövet skrev: mån 04 jan 2021, 20:47 Även dagens batteriteknik håller 80-90% kapacitet kvar efter 20.000 mil och efter det skrotas bilarna i praktiken rätt snart av andra anledningar.
Vad räknas som "rätt snart". Vår BMW 530 pendlar varje varje dag till och från jobbet och den är 21 år nu, i princip rostfri och har inte behövt någon större reparation.

Är batterierna fortfarande pigga och bra efter 21 år i trafiken tror ni om man kör med dem varje dag?

Sen har jag även bytt batterier som är extremt övervakade Vad gäller spänning, ladd-ström, temperatur och max ladding till 80% och utan snabbladdning i en del avancerade telefoner och de har ändå tappat rejält av sin kapacitet.

Man önskar ju att batteripaketen vore gjorda för enkel demontering och utbyte av enskilda celler som rasat men i dagsläget är de ju byggda enligt motsatsen och extremt dyra och svåra att serva på de nyare elbilarna.
Man önskar ju att batteripaketen vore gjorda för enkel demontering och utbyte av enskilda celler som rasat men i dagsläget är de ju byggda enligt motsatsen och extremt dyra och svåra att serva på de nyare elbilarna.
Volvos (XC40 och Polestar) elbilar samt hybriderna på SPA-plattformen är hyggligt enkla att serva och man kan byta åtminstone moduler i själva batteripacken. Enskilda celler tror jag inte, men pack om något tiotal eller så..
Jag har ett svagt minne om att det visserligen går att byta enskilda celler, men på grund av mekanisk och elektronisk uppbyggnad (kylning, övervakning etc.) så blir det inte ekonomiskt försvarbart att göra det i verkstäder.
På en högre nivå kanske man packar om och byter enskilda celler, men inte i verkstan.

På grund av säkerhetskrav och komplexitet så antar jag att mycket kommer att ske på utbytesbasis, men har ingen aning om hur det ser ut idag. Dock är det långt i från alla mekar som får jobba med batterier i verkstäderna idag..

/Thomas
VolvoB20 skrev:Är batterierna fortfarande pigga och bra efter 21 år i trafiken tror ni om man kör med dem varje dag?
Elbilar där man håller laddningen mellan 20-80% varje dag kommer hålla länge. Hur länge? Fan vet. En 20 år gammal Prius har dock oftast fullt användbara batterier och det batteriet "slits" mer eftersom det laddas ur och laddas upp helt mellan gångerna.

Sen ska man inte glömma bort att den genomsnittliga bensinbilen inte direkt kostat 0kr i underhåll genom åren ;-)
Oops, det här ser ut att gå mycket fortare än jag väntat mig.. i Norge i alla fall :P Sverige lär väl som vanligt komma sist?
Källa: NyTeknik
norge.JPG
norge.JPG (38.39 KiB) Visad 286 gånger
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]