- mån 04 jan 2021, 20:47
#1421801
Just för entusiastbilar kommer det bli en utmaning eftersom de körs sällan och står still långa stunder. Det tål inte batterierna. För "vanliga" bilar kommer det inte bli ett praktiskt problem. Även dagens batteriteknik håller 80-90% kapacitet kvar efter 20.000 mil och efter det skrotas bilarna i praktiken rätt snart av andra anledningar. Tittar man på Prius (en batteribil som funnits längst) så finns en hälsosam andrahandsmarknad för batteriet och rekonditionering av dessa vilket gör att ett batteribyte är gjort för i storleksordningen 10tkr. Visst, ett mindre batteri men vi kommer dit med de större också är jag rätt säker. Ett teslabatteri består ju av enskilt utbytbara celler om man bara hittar ett effektivt sätt att göra det på.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i