NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är även jag drabbad av att något med AQS-sensors har hänt.
Symptomen jag har märkt på sistone är att det luktar mycket avgaser i kupen när jag startat bilen.
Det är mer dåliga dofter som kommer utifrån helt enkelt..

Själva späll/dörrmotorn verkar ju fungera om jag manuellt trycker på recirkulationsknappen i olika lägen. Då kan jag höra hur det surrar om motorn. Men jag kan ju inte se om den öppnar stänger. Bara höra att något händer.

Den är relativt enkel att komma åt som jag har förstått det på min bil.
Bort med handskfacket och sen ska den sitta där på klimatenheten vid recirkulationsmotorn.

Artikelnumret är 30780150 och verkar kosta runt 150-300kr begagnad på bildelsbasen. Men tydligen så måste man ladda om mjukvaran?

Om det nu är den här sensorn som det är fel på. Av vad jag kan läsa på olika forum så är det vanligaste att byta ut den för att fixa felet.

Kanske är det någon annan komponent i systemet som denna felkod ger?

Alltid kommer det nya härliga fel på min bil. Tycker jag lagar o har mig men det kommer alltid fler :)
frys.png
frys.png (34.12 KiB) Visad 1228 gånger
fel.png
fel.png (43.38 KiB) Visad 1228 gånger
Aha! Är det därför! Min bil skickar röksignaler till ISS-stationen när jag startar på morgonen. Då fylls också insidan med rök.
Funderade på ett kupefilter med aktivt kol för att förbättra situationen inuti bilen men kan detta vara felet så får jag följa tråden och se om jag kan ha samma problem.
Standard mer eller mindre att det är fel på den där sensorn. Tror den kostar runt 1000spänn på Volvo , begagnad vet jag inte om det ens är värt att sätta i då den troligtvis också är trasig.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]