Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En sekund efter motorn går igång tänds den gula varningstriangeln och infofönstret säger ”Motorprestanda nedsatt”. Bilen startar alltså som den ska och går på tomgång, men ingen reaktion alls vid tryck på gaspedalen. Har tagit bort felkoderna flera gånger (se nedan) med Biltemas felkodsläsare för Volvo. Samma sak händer dock igen och igen.

Får följande felkoder:

ECM-940A: ”Gaspedalgivare, analog signal. För låg signal.”
ECM-940D: ”Gaspedalgivare, digital signal. För låg signal.”
ECM-970D: ”Gaspedalgivare, digital signal. Signal saknas”

Säkring 8 i motorrummet är hel. Allt detta när jag några gånger under 48 timmar hade kopplat i och ur A-traktor-produkten H-CAN från Loh. https://www.lohelectronics.se/bilelektr ... -interface

Har gaspedalen plötsligt gått sönder? Ovanstående inträffar alltså nu utan att Loh-produkten är ansluten, men resultatet blir detsamma med den ansluten.
Senast redigerad av 10 McQueen, redigerad totalt 0 gång.
Sitter ingen APP-sensor från Loh monterad ?

Jag var in och läste på länken och med den du har behöver man ju inte koppla in en separat APP sensor, utan den är inbyggd i H-Can.

Jag kopplade in enheterna från Loh i somras på dotterns Mazda Pickup och där användes APP-sensor.

Det jag vill komma till är att man kopplar in APP'n på gaspedalens kablage, och därav frågan om du vet om någon sådan finns?

Finns en sådan kan ju det vara kabelbrott, dåliga skarvar eller liknande.

Ante
Kablaget man kopplar in APP-sensorn på är in och ut från pedalens potentiometer, det är den du har på bilden du skickade.

Men som sagt, enligt Lohs hemsida behövs inte en APP-sensor kopplas in när du använder H-can.
Då är den inbyggd och jobbar med bilens CAN-bus.

Så förmodligen har du ingen APP-sensor och därför är det nog ingen åverkan på kablaget från pedalen.

Ett tänkbart scenario är om H-canen bränt bilens canbus till gaspedalen, men det är bara spekulationer.
Problemet löst! Var på plats vid den lokala bildemonteringen när de öppnade i morse och skruvade bort gaspedalen på en kasserad V70 från 2004. Åkte hem, kopplade in sladdarna under ratten till den nygamla pedalen och – voilà! Går som vanligt och inga felkoder. Herregud vad skönt. Men vad var det som hände?
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]