Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
Hejsan!
Köpte en bil i oktober som nu rullar 500 mil. Fick problem med AC och bilen var många gånger på verkstad innan det löste sig.
Tror den åkte in varannan vecka i 1.5 månad, de kunde då konstatera att den drog inga vätskor alls. Men nu när jag kört 500 mil så såg jag att den sjunkit från max till min i expansionskärlet, har kollat nivån på samma ställe och kall motor. För någon månad sedan blev det ju ganska kallt ute i Skåne och dieselvärmaren är ju använd minst 2ggr dagligen med timer. Hoppas jag kan utesluta toppackningen med tanke på att kylarvätskan är klar, oljan är svart, inget tryck eller bubblor i kärlet. Men jag hittar inga synliga läckage, kollat allt med inspektionsspegel förutom dieselvärmaren nu, kan inte hissa upp bilen :(

Vad tror ni rent spontant? pumpen till dieselvärmaren? har sett att många läckage där? Hittar jag den bakom kåpan i hjulhuset eller är det av med torkare o kika i diket? Inga felkoder på bilen, bilen var på service för 500 mil sedan med kamrem o allt det där. men de bytte inte glykol då. Känns inte som luftficka.
Användarvisningsbild
av Micce1980
pb81 skrev: mån 04 jan 2021, 14:18 Hejsan!
Köpte en bil i oktober som nu rullar 500 mil. Fick problem med AC och bilen var många gånger på verkstad innan det löste sig.
Tror den åkte in varannan vecka i 1.5 månad, de kunde då konstatera att den drog inga vätskor alls. Men nu när jag kört 500 mil så såg jag att den sjunkit från max till min i expansionskärlet, har kollat nivån på samma ställe och kall motor. För någon månad sedan blev det ju ganska kallt ute i Skåne och dieselvärmaren är ju använd minst 2ggr dagligen med timer. Hoppas jag kan utesluta toppackningen med tanke på att kylarvätskan är klar, oljan är svart, inget tryck eller bubblor i kärlet. Men jag hittar inga synliga läckage, kollat allt med inspektionsspegel förutom dieselvärmaren nu, kan inte hissa upp bilen :(

Vad tror ni rent spontant? pumpen till dieselvärmaren? har sett att många läckage där? Hittar jag den bakom kåpan i hjulhuset eller är det av med torkare o kika i diket? Inga felkoder på bilen, bilen var på service för 500 mil sedan med kamrem o allt det där. men de bytte inte glykol då. Känns inte som luftficka.
Vad är det för motor, årsmodell och mil?
Användarvisningsbild
av pb81
Oj trodde det stod min signatur.
V70 D4 MY13 FWD 16900mil.

Kan felande lock till expansionkärlet göra detta?
Användarvisningsbild
av pb81
Ja det är sant nu när du säger det, har jag inte tänkt på. Men man brukar väl oftast bara lossa kärlet o lägga det åt sidan?
Kan de ta så lång tid som tre månader o 500 mil innan en luftficka släpper?
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag köpte min D5 2011 (2012 års modell) sa de att en eller max två påfyllningar var helt normalt på en ny bil, för det tog tid för att luft att försvinna ur motorn.
Användarvisningsbild
av pb81
Detta är ju 2l femman. Vet inte om det är någon uppdatering på denna. Tror bara det är vea motorn som har den uppdateringen. Nu är ju inte denna bilen ny hehe
Användarvisningsbild
av pb81
Kört 20 mil utan dieselvärmaren nu, kan inte se att den tagit något vatten. Får prova 20 mil med normal använding av värmaren, se om man märker skillnad.
Användarvisningsbild
av apersson850
pb81 skrev:Nu är ju inte denna bilen ny hehe
Nej, det förstod jag. Men jag tänkte om den under någon av sina mångtaliga verkstadsbesök öppnats, så vatten fyllts på nytt.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]