Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där ska kunna bli helt rätt om höjden på "träffbilden" dippar 1% med avståndet..
Ställde själv in så när jag bytte lyktor och på besiktningen var de helnöjda.
Osäkerheten som kommer med i bilden är om underlaget inte är slätt. Det kan man kompensera bort om man har tillgång till en laserpekare; man ställer en träkloss på marken vid framhjulet och en exakt lika hög kloss vid bakhjulet. Sen lyser man över båda så att laserstrålen precis nuddar översidan på båda klossarna men ändå ger en prick på väggen. Då får man ett referensmärke på väggen, dock förstås en klosshöjd över referensplanet som bilen står på :P
Bäst blir det om man gör klosstricket på bilens båda sidor och tar medelvärdet..
av Javerhammar
Det där var ett bra tips, hade med mig lasermätaren och digital vinkel mätare. Kontrollerade vinkeln på flera ställen men det ger ju tyvärr inte hela bilden av lutningen.
Ska testa med klossar, misstänker att det underlättar om man är två stycken som hjälps åt, en pekare och markerare.
av Javerhammar
Kunde inte släppa detta och fortsatte söka. Verkar som att olika tillverkare ska ha olika procents fall på halvljuset. Fallet har ett spann på mellan 1-1,5% per meter.
Använde mig nu av 1.2% som referens vilket ger följande.

Strålkastarens centrum - 765mm
Avstånd 10000mm
Fall 1.2%
Uträkningen blir
765−((10 000×1,2)÷100)=645mm
Det visar på att min känsla av att de stod lite högt bekräftas, 75mm skillnad över 10meter.
Ska justera ned dem innan jag ger mig ut på vägarna och bländar allt å alla :/

Edit: Ursprungsinställningen hade på mätplatsen ett fall på 3.5% per meter.
Det skulle ge en teoretisk räckvidd på 22.5meter.
Så kort upplevde jag inte mitt halvljus vilket får mig att dra slutsatsen att mätplatsen trots att den såg ut att vara, inte var helt plan.

Kan vara en tankevurpa då det är tidigt :)
av III
Jag brukar göra det lite mindre vetenskapligt, jag åker ut på en slät enslig mörk väg och har med mig ficklampa och verktyg, sen prövar jag mig fram genom att stanna där det är slätt. Hålla en pappskiva framför ena strålkastaren och justera den andra och sen växla till andra sidan. Sen kör jag och testar så att ljus/mörkergränsen hamnar där jag vill ha den, brukar få bli några tur er fram och tillbaks, sen när jag är nöjd med båda eller ena strålkastaren så är det lätt att ställa bilen a mot en vägg och finjustera så ljus/mörkergränsen är lika på båda sidor.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har för mig att lagkravet är 1% fall, det borde gå att hitta i lagboken någonstans... (halvljus 1%, dimljus 2%)
Sen är det väl rimligt om biltillverkarna lägger på en tolerans på "säkra sidan" för att klara sina egna monteringstoleranser, imperfektion i lastreglering osv

Dessutom är det ju ingen självklar knivskarp linje i "träffbilden" som man ska mäta på, man får gissa sig fram till var man har linjen med 50% ljusstyrka i gränsområdet mellan ljust och mörkt.
Å andra sidan är det ju ungefär så bilprovningen gör, de brukar ha linjerna inritade med penna på skärmen framför linsen de rullar in framför lyktorna :P
Det är inga precisionsinstrument för att mäta ljusintensitet där inte :-D
Bilprovningen har för övrigt en undre gräns också men den är väldigt lågt satt. Kanske 1.5 eller 2%
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Efter att jag smällde med ett rådjur för snart 10år sedan kan jag inte köra med "Volvos" inställning av halvljuset. Jag har en skarv mellan sektionerna på garageporten som är perfekt att justera efter. Hos Bilprovningen ligger ljusbilden på max. Nu på senaste servicen blev ljusbilden justerad.... Nu måste jag justera upp ljusbilden igen.
Adaptiva helljuset maskerar bilarna perfekt efter egen justering. När Volvo har justerat maskeras även asfalten :bored:
av Dez76
Även jag upplever att framför allt halvljuset på Min XC60-20 har väldigt lågt ställd ljusbild. Tycker ljuset över lag är förvånansvärt dåligt jämfört med Passat Alltrack som jag hade innan.

Tyvärr ger jag inte fem öre för den lokala Volvohandlare .
Kan Mekonomen verkstäderna eller annan likande kedja ha utrustning för att kontrollera och justera ljuset tro?

Detta har börjat hända min v70 -12.. b[…]

Som alltid när man får en felkod sparar[…]

Okej 😢 ja de tycker jag med

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]