- sön 03 jan 2021, 21:37
#1421626
Det där ska kunna bli helt rätt om höjden på "träffbilden" dippar 1% med avståndet..
Ställde själv in så när jag bytte lyktor och på besiktningen var de helnöjda.
Osäkerheten som kommer med i bilden är om underlaget inte är slätt. Det kan man kompensera bort om man har tillgång till en laserpekare; man ställer en träkloss på marken vid framhjulet och en exakt lika hög kloss vid bakhjulet. Sen lyser man över båda så att laserstrålen precis nuddar översidan på båda klossarna men ändå ger en prick på väggen. Då får man ett referensmärke på väggen, dock förstås en klosshöjd över referensplanet som bilen står på
Bäst blir det om man gör klosstricket på bilens båda sidor och tar medelvärdet..
Ställde själv in så när jag bytte lyktor och på besiktningen var de helnöjda.
Osäkerheten som kommer med i bilden är om underlaget inte är slätt. Det kan man kompensera bort om man har tillgång till en laserpekare; man ställer en träkloss på marken vid framhjulet och en exakt lika hög kloss vid bakhjulet. Sen lyser man över båda så att laserstrålen precis nuddar översidan på båda klossarna men ändå ger en prick på väggen. Då får man ett referensmärke på väggen, dock förstås en klosshöjd över referensplanet som bilen står på

Bäst blir det om man gör klosstricket på bilens båda sidor och tar medelvärdet..
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
