Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
OK, det med 12v-laddning från hybridbatteriet låter ju i så fall lovande. I instruktionsboken står det dock att om BÅDA batterierna är urladdade så räcker det inte med att ladda hybridbatteriet, då måste man ladda 12v separat. Men det kan ju kanske vara ett extremfall.

Jag testade den tredje lilla knapplösa reservnyckeln, den funkade inte heller till att låsa upp bilen. Och nu har bilen låst sig själv (!?!), vilket innebär att jag står med en låst bil jag inte får upp. Kan det vara någon/några säkringar som gått i bilen?
av aka06iah
Ja, det låter ju orimligt att 12v-batteriet inte skulle kunna laddas via hybridbatteriet vid behov. Jag kom på att det sitter en liten metallnyckel i fjärrnyckeln som man kan öppna bilen med manuellt, och väl där inne så kan jag starta bilen, om det ger ngn hint. Inga felmeddelanden...
av Xanthopteryx
Fungerar det fortfarande inte efter att du startat bilen?

Angående batterierna: Är 12v slut så kan bilen inte aktivera kontaktorn till högspänningsbatteriet.
Likaså på exempelvis Tesla. Du kan alltså ha fllt högspänningsbatteri men är 12v dåligt så kan du inte göra något med bilen eftersom att 12v kopplar in högspänningen.
av aka06iah
Nej, ingen skillnad efter att bilen varit igång. Går fortfarande inte att låsa/låsa upp, men bilen låser sig automatiskt efter en stund, men nu vet jag iaf hur jag ska ta mig in, och sedan går det att köra bilen som vanligt. Konstigt det här...
av s6025t
aka06iah skrev: sön 03 jan 2021, 16:03 Nej, ingen skillnad efter att bilen varit igång. Går fortfarande inte att låsa/låsa upp, men bilen låser sig automatiskt efter en stund, men nu vet jag iaf hur jag ska ta mig in, och sedan går det att köra bilen som vanligt. Konstigt det här...
Har du provat att låsa/låsa upp bilen med Volvo On Call appen jag antar du har en sån app?
av aka06iah
Nej, inte heller Volvo On Call-vägen funkar, "kunde inte kontakta din Volvo". Jag ska prova att lossa minuspolen på batteriet imorgon, frun och ungarna ligger och sover och jag lär väl bli misstagen för en inbrottstjuv och få en salva från hagelbrakaren i ryggen om jag går ut nu, öppnar bilen med bladnyckeln och utlöser larmet... ;)
av aka06iah
Haha, ja det kunde ha slutat så illa!

10 minuter med minuspolen avlyft ändrade ingenting, tyvärr. Har tid på verkstaden på torsdag, så vi får se vad domen blir. Jag ska försöka komma ihåg att uppdatera här när jag förhoppningsvis får reda på och åtgärdat orsaken!

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]