Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tror du misstolkar displayen lite, på grund av avgasrening så går bensinmotorn ibland parallellt med elmotorn en lite stund, blir speciellt tydligt när man kör en väldigt kort sträcka på bensin. (Man hör motorn låta lite mer än annars, den går också "hårdare")
Är dock rätt säker på att batteriet inte laddas direkt av bensinmotorn utan den regenerar bara.
Testa att köra 5km i chargeläget och jämför?
Tror powerläget också i princip kör charge om batteriet är tomt.

Neno skrev: fre 01 jan 2021, 18:20
coachen skrev: fre 01 jan 2021, 17:40
Även om man tömmer batteriet i pure så laddar väl inte motorn batteriet förens man aktivt väljer charge?
Edit:här ser man den förbrukningen jag tycker är hög 0.35l 35km på el och 5km på bensin (hybrid)
0.37l ca 41km el (pga pure) 8km bensin. Mycket stadskörning på el och stod still en stund. Lugnt 70kmh landsväg körning på bensin.

Jo lite grand gör den det av nån anledning. Förstår inte varför den ska ladda ur det för att sen fylla på med bensinmotorn. Körde nyss en runda i forskningssyfte. Andra bilden är i hybrid precis när motorn startar och första bilden är i pure precis när motorn startar.
Jag är tämligen säker på att bilen gör just det, laddar batteriet med bensinmotorn när den "går tungt" vilket händer om och när batteriet har tömts helt och hållet. Man kan även se det tydligt på batteristapeln att den rör sig lite grann uppåt. Logiken är väl på något sätt att man skall kunna spara bränsle genom att kunna köra intermittent med motorn och el-motorn, vilket inte vore möjligt om batteriet förblir helt urladdat.

Jag har påtalat detta i tidigare trådar, men samma beteende verkar uppträda när man första gången under en bilfärd startar bensinmotorn. Då går motorn ett tag normalt, cirka 20-30 sekunder, assisterat av elmotorn, varpå den går in i det här "tunga läget" för vad det verkar för att generera el till batteriet. Det är helt vanvettigt beteende och fullständigt oönskat. Under ett tag sticker bensinförbrukningen till astronomiska siffror på 30-40l/100km. Som tur är så går motorn och drivlinan efter cirka 1 minut åter till "normal" tillstånd eller återgår till eldrift. Ingen hos Volvo har någonsin kunnat förklara beteendet. Det vore verkligen kul någon gång att få en förklaring från Volvos ingenjörer vad syftet med detta är för det känns inte klokt.
När du kör Charge så laddas batteriet i princip via B-läget och en mycket högre regenerering, dvs elmotorn ligger i princip och bromsar hela tiden och bensinmotorn får gå med mycket högre belastning villket ger då en markant högre förbrukning som följd.

Med tomt batteri så får man ju tillbaka lite laddning i batteriet genom rörelseenergi som omvandlas via regenereringen när man rullar,bromsar etc...
Hade en resa på 10mil med tomt batteri, tror jag "fick tillbaka" 6-7kWh på den resan i regenerering... dvs halva batteriet och det laddas inte direkt av bensinmotorn.
Finns ingen anledning för att bilen skulle köra "charge" själv eftersom det inte är energieffektivt...

Testa att köra med charge en stund för att se hur bilen beter sig som jämförelse..

Tror fortfarande att det är avgasreningen/uppvärmning av katalysatorn som spökar
Ett avancerat styrsystem avgör i vilken utsträckning bilen körs på förbränningsmotor, elmotor eller båda parallellt. Vid eldrift kan bilen ibland behöva starta förbränningsmotorn automatiskt på grund av yttre omständigheter t.ex. vid låga yttertemperaturer, vilket är helt normalt. Dessutom startar förbränningsmotorn alltid när hybridbatteriet når sin lägsta laddningsnivå.

Sen renas partikelfiltret ibland också...
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ikelfilter
Vicenthallberg skrev: tor 31 dec 2020, 15:23
Rillee skrev:Mäta per mil, låter ju lite konstigt. Blir ju stor skillnad om man kör i stadstrafik eller motorväg i 120+
Nu kommer man ju inte speciellt långt på el men om ni har egen v60 t6 prova ta en runda och se voc så ser ni att ni landar runt 0,2-0,3 i pure läge när värmaren går. Finns även rätt bra statistik här på forumet från ägare av v60 pluginer. Men som jag sa så visst ska man räkna exakt så räkna per tidsenhet men brukar bli rätt så nära verkligheten även per mil. Som ts visat i inlägget har han åkt i princip endast på el och landar på 0,27 vilket stämmer bra med ca 0,2-0,3 som de flesta här på forumet ligger mellan som kör pure läget och värmaren.
Den visar 0,2-0,3l/100km det är 0.02-0.03/mil, du missade på decimalerna.
Har haft min en månad nu (XC60 T6 Recharge), den har mycket utrustning och är tung men då Volvo uppgraderat motorerna hade jag faktiskt förväntat mig lägre förbrukning.

Tycker konstruktionen med värmaren är vansinnig, jag laddar i stolpen hemma men måste använda bensin för att värma kupén...

Ligger sällan under 0,5 när jag kör hemomkring, mest i Pure, för batteriet räcker 28-29 km i stan såhär års.

Testat motorväg en gång. Fyra personer + julklappar. 125-130 km/h. Körde 40 mil, batteri nästan fullt vid avfärd. Landade på 10,5. Lite högt kanske men säkert normalt för 2,5 ton (med passagerarna) och normal motorvägsfart.
Jag tror ändå att jag har tolkat den rätt. För regenerering görs med bakaxeln då visas blåa pilar mot batteriet från elmotorn. Men när batteriet är tömt i pure så visas gröna pilar från bensinmotorn mot batteriet precis som i charge. Vilket inte visas när batteriet dör i hybrid
Keios verkar vara inne på samma spår

Du verkar tro att laddningen sker med elmotorn men den sker med startmotorn som är framme under huven. Charge och B läget är inte samma. B läget använder rörelseenergi från bilen till bakhjulen. Charge laddar med den starka startmotorn.
SemiImbecille skrev: fre 01 jan 2021, 19:50 Tror du misstolkar displayen lite, på grund av avgasrening så går bensinmotorn ibland parallellt med elmotorn en lite stund, blir speciellt tydligt när man kör en väldigt kort sträcka på bensin. (Man hör motorn låta lite mer än annars, den går också "hårdare")
Är dock rätt säker på att batteriet inte laddas direkt av bensinmotorn utan den regenerar bara.
Testa att köra 5km i chargeläget och jämför?
Tror powerläget också i princip kör charge om batteriet är tomt.

Neno skrev: fre 01 jan 2021, 18:20
coachen skrev: fre 01 jan 2021, 17:40
Även om man tömmer batteriet i pure så laddar väl inte motorn batteriet förens man aktivt väljer charge?
Edit:här ser man den förbrukningen jag tycker är hög 0.35l 35km på el och 5km på bensin (hybrid)
0.37l ca 41km el (pga pure) 8km bensin. Mycket stadskörning på el och stod still en stund. Lugnt 70kmh landsväg körning på bensin.

Jo lite grand gör den det av nån anledning. Förstår inte varför den ska ladda ur det för att sen fylla på med bensinmotorn. Körde nyss en runda i forskningssyfte. Andra bilden är i hybrid precis när motorn startar och första bilden är i pure precis när motorn startar.
Frugans Octavia TDI drar 0,46 på vintern, och min T6 drar 0,3 med orenade avgaser.
Kanske ska be Greta räkna på detta men jag gissar ju att Octavian är renare för det stinker SKIT när jag stannar T6 och det är fan så det svider i ögonen, jag springer därifrån med minsta pojken för den lille blir ju fan förgiftad annars

Blev ett oljebyte idag, fick bli med en lift jag e[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]