NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Termostater är inga evighetsgrejer, mitt råd är att du köper en ny på Volvo, handlar inte om många kronor. Har provat Biltemas men den vart kass efter endast 1 år :-(
Är termostaten dålig så står den lite öppen och då kommer motorn att kylas så fort man får upp fart samt så kommer det ta väldigt lång tid innan motorn blir varm. Tänk på att du har även cirkulation i värmepaketet till kupén, där har du också en typ av kylare som kyler ner vattnet, ju varmare du vill ha i kupén desto mer kommer vattnet i värmepaketet att kylas ned vilket även kommer att påverka motortemperaturen å speciellt om man har en dålig termostat.
Väldigt ovanligt men termostaten kan faktiskt gå sönder åt andra hållet med, dvs den öppnar inte alls istället.
Då har du istället elkylfläkten som står och blåser på ordentligt för att kyla kondensorn till AC :-)
Det blir byte av termostathus! ACn av eller på påverkar inte temperaturen.
Det enda som händer om jag stänger av ACn är att kylfläkten står still.
Är ACn på så startar och stoppar fläkten i 2sek intervaller.. av på av på av på av på.. inget konstant snurrande i 30sek sen av utan av på av på...
Termostat och Motortemperaturgivare är beställda. Tänkte byta bägge på samma gång när jag ändå behöver tömma kylsystemet.

Hittat en bra video på Youtube som visar hur man går tillväga för att byta termostaten. Verkar vara enklast att ta loss remspännaren och lyfta av remmen från den. Sedan trixa sig in med en rörlig hylsa och förlängare för att komma åt de tre skruvarna på termostaten.

Har dock inte lyckats lokalisera temperaturgivaren som enligt kopplingsschemat för min bil och motor skall sitta på motorblocket på vänster sida under vakuumventilerna. Men jag tycker inte jag ser någon där. Någon som vet?

Bifogar två bilder på temperaturmätaren vid stillastående och när jag nyss parkerat fråb körning. Samt en video hur mätaren ökar en liten stund efter att jag parkerat
20201229_142056.jpg
20201229_142056.jpg (335.06 KiB) Visad 379 gånger
20201214_184416.jpg
20201214_184416.jpg (305.99 KiB) Visad 379 gånger
Youtube:

https://youtu.be/F8kS1KV8wrk
Sådär betedde sig våran bil (dock d3) innan vi fick bytt termostaten (ca 13500 mil/10 år) och även expansionskärlet då verkstaden upptäckte att det var en minimal spricka i kärlet. Titta efter, vad det ser ut som, krackelering i plasten och då vid arbetstemperatur på kylsystemet. Mekanikern kunde se det bubblade och fräste från exp.kärlet.

// Jonas
Expansionskärlet har jag redan bytt. Har för mig jag har en tråd om det med. Lyckades knäcka en av de två små plaströren då jag skulle skruva upp locket till servots expansionskärl. Vilket sitter fast som bara den. Man måste varje gång använda en polygrip.

Så det kärlet är bytt.
Termostaten är beställd och jag väntar på den från Volvo. Orkade inte hålla på med tredjeparts från tyskland.

Min bil har gått 16500mil så gissar väl att den här gett upp nu. Vore intressant att veta vad i själva termostaten som felar. Är det fjädern som blir uttjänad?

Skönt att höra att jag inte är ensam. :party: :angelo:
Jag skulle haft en såndär actionkamera så hade jag kunnat spela in hur det ser ut när jag kör omkring både utanför centrum och långsamt så kan man se hur mätaren beter sig. Oftast ligger den som bild 1 visar.
Nu har jag äntligen hittat vart temperaturgivaren sitter.
Gjorde lite reserach på bildelsbasens sida och ser att givaren sitter i termostathuset som i mitt fall är i aluminium.
De har tydligen förändrat denna del och är numera i plast vilket även förändrat temperaturgivarna. Den ena skruvas in och den andra trycks in och spärras med en typ av fjäder.
Det här termostathuset sitter mot motorblocket/toppen och i detta sitter även magenetventilerna som jag helt har missat.
Jag har ju bytt dessa så jag borde ju veta bättre.. men min hjärna existerar inte så jag får skylla på det!

Termostaten har kommit och jag ska hämta ut den vid tillfälle, sen får vi se hur jag ska attackera detta.
Ska enligt video vara att tömma ur systemet från kylarvätska ur kylaren/radiatorn genom urtappningspluggen.
Sträcka på remspännaren och haka loss vajern, hänga upp remmen med något, skruva loss remspännaren.
Sedan försöka att lossa på slangklämmorna på något vis med hjälp av någon spetstång, peta loss slangarna.
Sedan använda ett spärrskaft, lång förlängare, eventuellt kort förlängare och en ledad hylsa för att sedan lossa de tre skruvarna.

Förhoppningsvis få med sig termostaten ut och dit med den nya och sedan montera allting i omvänd ordning.

När ändå systemet är tömt så tänkte jag ju att det är likabra att byta temperaturgivaren även om det inte är något fel på den. Då kan jag ju sova gott för jag vet att den är bytt iaf.
Nu är felet åtgärdat!
Varit hos min kompis där vi bytt både termostat och temperaturgivare.
Men att byta termostaten var inte så enkelt som det sett ut på alla youtubevideos och liknande jag sett.
Vi var tvugna att plocka loss både remspännare, generator och en massa annat för att överhuvudtaget komma åt skruven längst ner.
Knappt så att det gick att komma åt alltså.

Så ska ni göra detta ingrepp så överväg att lämna in bilen när det ska bytas termostat. Det är mitt tips. Framförallt med denna motorn.

Jag har en helt annan värme i kupen nu. Tycker bilen går lite bättre men det kan vara psykologiskt :)
Bytte även lite andra grejer, kamaxelgivare, krängningshämmarstag fram, bak sket sig eftersom jag beställt fel typ. Men den är ju väldigt enkel att byta.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]