Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Åkte i torsdags och besikta om bilen för tredje gången på en månad pga för högt K-värde (v70tdi -98)(se annan tråd). Det gick till slut bra med en hel del tur...
Tack bilprovningen :D
Åkte därifrån med ett stort leende, som varade i ungefär en kvart, för på vägen hem hör jag ett dovt skorrande ljud i hastigheter över 50km/h.
Det kommer ifrån vad jag tror höger framhjul och uppstår bara när jag svänger vänster, det räcker med att svänga jätte lite.

Har knappt hunnit stänga plånboken förräns det är dax att öppna den igen. Men vad ska jag köpa den här gången måntro?
Nytt hjullager? Vad säger expertisen?

Shit vad den här bilen börjar kosta pengar nu då helt plötsligt :evil:

Ändrade lite i topic. Din topic sa inte ett smack om vad tråden innehåller. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av #27
Är hjulen dragna så tror jag på ett hjullager men jag har inte hört ljudet så det blir en gissning..
Användarvisningsbild
av Nexus
hjullager så borde det mala lite hela tiden och inte bara när du svänger vänster men är det höger lager så låter det mera om du svänger vänster för då belastas hö lager mera. Blir det nästan tyst om du svänger höger ja då är det höger lager som har gett upp.
av Fisketorp
Mmm visserligen var ju inte min gammla Galant byggd av volvo men iallafall...

Hade ett förbaskat otrevligt ljud vid svängningar åt ett visst håll..
fick tipps om att smörja upp bromsoket, gjorde detta och ljudet har inte än idag kommit tillbaka(ny ägare men inget ljud)

la in som vana att plocka isär oken ganska totalt och smörja upp, putsa rent varje sommar.. bromsarna funkade då förträffligt under de 2åren..

Kanske inte samma problem för dig, men en billig saka att testa
//Martin
Användarvisningsbild
av Eson
låter som ett styrstag eller möjligt viss en krängepinne:D märks det när du kör i gropar eller liknade?
av Kena
Bilprövarna har kanske mucklat med bromsskölden, sitter farligt nära bromskivan så det räcker att kyssa den lätt så tar den i.
av sjölander
Hej igen allesammans.

Har nu konstaterat att det är höger hjullager i fram (tror jag....) som är slut :cry:
Ska försöka byta det själv efter helgen.
Nu några snabb frågor:

1 Behöver man montera ny drivaxelmutter? (v70 tdi -98)
2 Var ska jag lossa länkarmen? yttre spindelled eller inre, dvs hela rasket
3 Behöver man avdragare till drivaxeln
4 Jag lät göra en framhjuls inställning för en månad sen, är den bortkastad nu? Behövs ny?

Mvh Sjölander
av *pettson*
sjölander skrev:Hej igen allesammans.

Har nu konstaterat att det är höger hjullager i fram (tror jag....) som är slut :cry:
Ska försöka byta det själv efter helgen.
Nu några snabb frågor:

1 Behöver man montera ny drivaxelmutter? (v70 tdi -98)
2 Var ska jag lossa länkarmen? yttre spindelled eller inre, dvs hela rasket
3 Behöver man avdragare till drivaxeln
4 Jag lät göra en framhjuls inställning för en månad sen, är den bortkastad nu? Behövs ny?

Mvh Sjölander
1 Nej.. den är återanvändbar..
2 lossa yttre så slipper du framvagnsinställningen
3 Inte om den inte är limmad. OCH det gjorde man lite si o så med. Men gör så att du lossar den muttern FÖRST så vet du vilket innan du hissat bilen.
4 inte om du lossar spindelleden. Lagret ändrar INTE nån hjulinställning förhoppningsvis (eftersom lagret inte var så dåligt då antar jag?)
av sjölander
Ok, perfekt pettson.

Tack för svar.
Just nu e jag så taggad inför operationen så hade jag bara haft delarna hemma så vete tusan om inte pannlampan åkt fram.

Jag skriver hur det fortlöper :D
av sjölander
Jo, just ja

Den återanvändbara drivaxelmuttern, vill den ha fett eller låsvätska på sej vid återmonteringen?

Återigen TACK

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?