Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mja, ska man vara petig så ska väl batteriet kopplas bort men... Det spelar egentligen ingen roll. Det går ingen ström genom tänddelarna med tändningen avstängd.
Främsta anledningen till att koppla bort batteriet är för att förhindra kortslutning om du t ex råkar tappa ett verktyg som kortsluter plus och minus på batteriet. En säkerhetsåtgärd dvs.
Lucif3r skrev:Mja, ska man vara petig så ska väl batteriet kopplas bort men... Det spelar egentligen ingen roll. Det går ingen ström genom tänddelarna med tändningen avstängd.
Främsta anledningen till att koppla bort batteriet är för att förhindra kortslutning om du t ex råkar tappa ett verktyg som kortsluter plus och minus på batteriet. En säkerhetsåtgärd dvs.
Ja eller om man är fler som mekar så ingen slår på tändning eller kör på starten, kan gå illa då!
Ja, nya moderna bilar har plastlock över batteriet. Men inte dom lite äldre. Tänk om jag hade en 3D-printer. Då skulle jag tillverka plastlock till äldre bilmodeller och sälja så jag blir rik som ett troll.

Eftersom vi är i en lite avstressande tid nu på helgdagskvällen kan jag berätta vad jag fick se, men hade svårt att tänka mig.
För många år sedan bodde jag på landsbygden. Där var ett par lantbrukare som höll på med reparationsarbete på en Grolletraktor (Ferguson). Om man skulle göra något med motorn så lyfte man på hela motorhuven. Där satt från ratten räknat och framåt, instrumentpanelen, bränsletanken, batteriet och sedan kom motorn med kylaren längst fram. När man skulle tanka fick man ju naturligtvis lossa på tanklocket. Locket hade en så kallad "badkarskedja" som hade som ett T i ändan. Det skulle hålla kvar locket hängande i kedjan medan man tankade. Han som ägde Grållen berättade att kedjan lossnade ofta. T-konstruktionen i kedjan var inte den starkaste. Och det var risk att locket eller kedjan ramlade ner på batteriet. Man kan ju tänka själv, en öppen bensintank och gnistor från ett batteri alldeles intill.
"Herre bevare oss!", var ett vanligt kraftuttryck på den orten där jag var. Och det hade kunnat passa in om locket kom löst. Men traktorägaren hade snickrat till en masonitskiva med en träram så att den låg tämligen stabilt kvar på batteriet.
Jag tänker på masonitskivan nu när jag föreslog ett plastlock från en 3D-skrivare.
Man kan ju faktiskt experimentera lite även om man inte har någon 3D-skrivare. Det finns plastmaterial som man lägger över batteriet och blåser med en varmluftpistol. Då kan man forma plastarket efter batteriets form till ett lock. Sitter inte locket kvar så bra, sätt då ett spännband runt batteriet och locket. Så kan man göra som ett experiment för att se om det fungerar. Plastmaterialet finns i hobbyaffärer. Ett bildexempel. Det finns säkert många fler på andra ställen:
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... t-art-1500
Grolle var lite speciella. Någon modell (tror det var en diesel) hade 2 st 6V batterier. Ett satt som "Rådlös" beskrev, och ett mellan höger bakskärm och sitsen. Och startmotorn var mekaniskt kopplad till växelspaken. Som jag letade efter en startknapp första gången jag skulle starta en sådan
Tack för alla tips!

Vilket märke på tändkablar, rotor och fördelarlock skulle ni rekommendera?

Är det Bosch original som gäller, eller funkar Biltemas tänddelar lika bra numera?

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]