Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går inte att säga.
Volvo original är det märke som för stunden är utsedd leverantör.

Köp det märke som du anser håller en bra kvalitet helt enkelt.
Själv kände jag inte till att Textar exempelvis är en av de största OEM-tillverkarna.
Ävem Lemforder är en stor tillverkare.
@HerrDödén, Tycker originalklossarna dammar något fruktansvärt, köpte ate från bildelanonline24 till förra bilen och det dammade inte ens ner fälgarna i jämförelse (finns ate cheramic för de dom vill med) ;-) Kan knappt vänta tills det börjar bli dags, tyvärr var klossarna rätt nya när bilen köptes bara...
Bromsbelägg är väl en av de saker som någon skrev här där man inte gärna säger nej till verkstan. De flesta gör inte. Priserna har ju spårat ur, en kompis lämnade in sin Golf 1,6 2013 (kan va en 2014, struntsamma), VW i en mellanstor stad ville ha 3500. han ringde runt och de ville ha lika mycket på Mekonomen, Meca etc. Klossar fram. Första gången jag bytte på min V70 T4 (det måste varit hösten 2014) ville Rejmes ha 4004,-, jag gjorde på en liten verkstad för 2300, både fram och bak. Idag tycks det kosta det dubbla, orimligt!
least skrev: ons 30 dec 2020, 14:31 Bara att byta, det tar inte så lång tid att byta belägg?
Det kommer, har dock en diger att göra-lista för att få bilen i skick efter första ägaren. Förstått att det är enkelt att byta fram men att det är snäppet knepigare bak. Misstänker det är parkeringsbromsen som ställer till det.

Behöver jaga runt för en guide - skulle inte förvåna mig om det redan finns här på forumet :-)
Ryck kontakten till parkeringsmotorn, kör 12 V på stiften.
Kör du åt fel håll drar den åt - byt då helt enkelt...
Kör motorn utåt till stopp.
Byt.
När du är klar på båda sidorna, dra åt parkeringsbromsen (inne i bilen). Släpp. Dra åt. Släpp. Klart.
Åtminstone enligt alla andra som gjort det. Finns filmer på nätet också.
Var förbi min handlare i annat ärende och kollade pris på byte av belägg. 6500kr. Joråsåatteeee... :-/

Ska nu göra slag i saken och göra jobbet själv. Verktyg finns, återstår att handla belägg. Tyvärr verkar det vara en smärre djungel. Tog en sväng på Autodoc och för att smalna av sökresultaten vadels Brembo, Bosch och ATE som tillverkare. Trots detta var det en mindre bibel med sökresultat.

Hur vet man vilka belägg som passar just min bil? Litar inte på Autodoc när det på regnr blir sökträffar på såväl en myriad olika Volvo-produktnummer som belägg för Jaguar, Land Rover m. fl.
HerrDödén skrev:Hur vet man vilka belägg som passar just min bil? Litar inte på Autodoc när det på regnr blir sökträffar på såväl en myriad olika Volvo-produktnummer som belägg för Jaguar, Land Rover m. fl.
Fast det är inte oväntat i sig. Samma bromsar sitter på många bilar.
Lövet skrev:Fast det är inte oväntat i sig. Samma bromsar sitter på många bilar.
Bra poäng! Det som strular till saken är att måtten skiljer en hel del mellan de olika beläggen. Förstår att de är för olika storlekar på skivorna men den biten kan jag nog reda ut genom att antinegn mäta eller kika på delar från bilar med samma drivlina.

Är det möjligen som så att belägg inte är någon exakt vetenskap utan att det snarare är helt naturligt att ett gäng olika belägg i olika storlekar storlekar passar samt fungerar prima?
@HerrDödén,

Nej olika belägg till 300, 316/336 och 345mm skivorna. Står på oket.
296,322,340 på Nya bilarna tydligen...
Ring Volvo och be om art.nr ingen Online butik som skickar på helgen ändå.
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]