NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xkzoom
Hej!

Tänkte kolla med ”experterna” eller annat folk som kanske har haft en liknande situation!

Äger en V50 1.6D -09, drygt 175xxxx mil

Skulle nyss ut en sväng och tog bilen då, växlade upp 1,2 och när jag gick till 3 an så spökade bilen.. motorn dog och jag tänkte ”vad nu?”

Försöker genast starta bilen och efter ett par försöker så går den igång..

Märkte senare då att det inte går att varva bilen över 3000 rpm.. likande när jag hade problem med DPF som jag sedan löste inne hos Volvo..

Sitter nu här och funderar vad kan problemet vara?
Vill inte börja byta alla möjliga delar tills problemet är löst..
Då det är min första bil och man har inte fickorna fulla..

Har läst några äldre trådar, där folk pratar om bränslefilter, EGR...

Uppskattar all hjälp!

Uppdatering: Tog och scannade felkoder hittade följande:

P0089-kod
"Fuel Pressure Regulator 1 Performance".

P1180-kod
"Felkoden finns inte i databasen, hänvisa till fordonets användarmanual"
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, som du redan har läst så går det inte att säga med säkerhet vad som felar bilen ur symptomen.
Läs av felkoder med Volvo-anpassad diagnos-utrustning (B-tema/Vdash & Dice/iCarsoft/VIDA & Dice/Volvoverkstaden)

Men vi kan gissa lite, dock endast till underhållning ;-) , och då sätter jag pengarna på Diff.trycksensorn (30757189 till DPF) ,
även om det tyvärr är många flera och dyrare saker som ger samma symptom...
(om jag gissar rätt, kolla slangarna mellan DPF och trycksensorn noggrant vid byte)

Men läs av felkoder!

PS: det skadar inte att byta bränslefilter, senast vartannat år, även om Volvo säger 6000 mil / 36mnd.
EDIT: ser att du har läst av felkoder nu, och jag gissade fel :bored: Byt bränslefilter innan vidare felsökning!
Senast redigerad av 3 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av Xkzoom
jiha1968 skrev:Hej, som du redan har läst så går det inte att säga med säkerhet vad som felar bilen ur symptomen.
Läs av felkoder med Volvo-anpassad diagnos-utrustning (B-tema/Vdash & Dice/iCarsoft/VIDA & Dice/Volvoverkstaden)

Men vi kan gissa lite, dock endast till underhållning ;-) , och då sätter jag pengarna på Diff.trycksensorn (30757189 till DPF) ,
även om det tyvärr är många flera och dyrare saker som ger samma symptom...
(om jag gissar rätt, kolla slangarna mellan DPF och trycksensorn noggrant vid byte)

Men läs av felkoder!

PS: det skadar inte att byta bränslefilter, senast vartannat år, även om Volvo säger 6000 mil / 36mnd.

EDIT: ser att du har läst av felkoder nu, och jag gissade fel :bored: Byt bränslefilter innan vidare felsökning!
Jo tog och använde ICarsoft och läste ut koderna snabbt, tog inte någon närmare titt på det hela..

Får bli att byta filtret först och se om problemet återstår, funderat på köpa filtret på VParts eller Mekonomen, dock de filtret jag hittar på Mekonomen ser inte ut att vara det man har i bilen just nu.
VParts verkar se ut som det korrekta.

Läste lite att man måste suga bränslet till filtret då de inte gör det själv?
Är det något jag kan lösa själv eller blir det verkstad?
av Lassebus
Eftersom att du får fel på fuel pressure. Så hade jag börjat med att byta bränslefiltret.
Detta då 1.6d /D2 inte har någon tryckande pump i tanken som kan forcera fram bränslet till högtryckspumpen. Utan den förlitar sig helt på sugeffektten ifrån högtrycksupumpen.

Och när du då gasade iväg så behövs det ett högre bränslefölöde men när filtret är igensatt så får den inte det flödet vilket gör att du inte får något bränsletryck.

Körs bilen ganska lite?
Det är är också ganska vanligt förekommande på bilar som körs lite att du får algväxt i tanken som sätter igen bränslefiltret snabbare.
av Xkzoom
Lassebus skrev:Eftersom att du får fel på fuel pressure. Så hade jag börjat med att byta bränslefiltret.
Detta då 1.6d /D2 inte har någon tryckande pump i tanken som kan forcera fram bränslet till högtryckspumpen. Utan den förlitar sig helt på sugeffektten ifrån högtrycksupumpen.

Och när du då gasade iväg så behövs det ett högre bränslefölöde men när filtret är igensatt så får den inte det flödet vilket gör att du inte får något bränsletryck.

Körs bilen ganska lite?
Det är är också ganska vanligt förekommande på bilar som körs lite att du får algväxt i tanken som sätter igen bränslefiltret snabbare.
Bilen körs dagligen, men inte jättelångt.
Har beställt filtret från VParts och förväntas få det idag, ska sedan göra bytet på och se om det blir någon förbättring.

För just nu är det 50/50 hur bilen vill må när man startar upp den.

Har man tur så kan du varva över 3000 och bilen går som ett skott.
Otur så får du en rätt så död bil som har dålig gasrespons och som i värsta fall dör under körningen.
av Marnlasse
Har du provat att dränera filtret från vatten? Beroende på modell kan det finnas dränering på undersidan på dieselfiltret. Kan vara tillfällig lösning i väntan på nytt filter.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]