Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2004.
Bytte skivor, belägg osv förra året. Monterade tom in en sådan "justeringsskruv" så jag kan tvinga isär backarna.
Förra årets besiktning gick galant. Detta året gick det sämre.
Höger bak så fungerar handbromsen perfekt. Behöver itne göra något.
Vänster bak är däremot kitslig som fan.
Trodde jag fått ihop det när ajg spänt vajern och skruvat justeringsskruven så långt jag orkat.
Det hade jag inte.
Nu kan jag dra handbromsen kanske 6 hack. Högerhjulet sitter som en av stenarna i pyramiderna i egypten.
Vänsterhjulet sitter inte alls bra. Förrän man trycker det lite bakåt, så jävlar nyper den till ordentligt.
Problemet blir väl att övertyga bilprovningen om att de ska vända på riktningen på bromsprovaren för min handbroms :-D
Så jag undrar lite smått vad jag ska göra nu?
Kan tilläggas att den ligger på lite hela tiden nu på vänster, och att jag itne kan skruva adapterskruven något.
Hade isär allt idag för att kika om något såg konstigt ut. Det tyckte jag inte att det gjorde. Borde tagit några fler bilder men det glömde man såklart, tog bara en på justeringsskruven.
Ännu ett tillägg är att det låter som något tar i en fjäder eller liknande när man rör hjulet fram och tillbaka i sitt läge.
20201227_142117.jpg
20201227_142117.jpg (849 KiB) Visad 1046 gånger
Det är väl bara att släppa lite på justerskruven vid spaken och justera expanderskruven genom att peta med en mejsel genom hålet i bromsskivan. Hjulet får man ta av förstås ;-)
Peta tills skivan går trögt att vrida, peta sen tillbaka tandhjulet 3-4 knäpp så att hjulet snurrar fritt. Finjustera sen på skruven vid spaken.
Funkar fint på V70 mk 1, antar att det ska gå på V70n också ;-)
Erik Å skrev:Det är väl bara att släppa lite på justerskruven vid spaken och justera expanderskruven genom att peta med en mejsel genom hålet i bromsskivan. Hjulet får man ta av förstås ;-)
Peta tills skivan går trögt att vrida, peta sen tillbaka tandhjulet 3-4 knäpp så att hjulet snurrar fritt. Finjustera sen på skruven vid spaken.
Funkar fint på V70 mk 1, antar att det ska gå på V70n också ;-)
Problemet är ju att det är något som gör att den bara tar bakåt till att börja med. Rullar man hjulet bakåt så låser det framåt också. Men det hjälper inte på besiktningen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:04 Problemet är ju att det är något som gör att den bara tar bakåt till att börja med. Rullar man hjulet bakåt så låser det framåt också. Men det hjälper inte på besiktningen.
Förvisso men det finns inte så mycket mer att göra än att se till att allt är rätt justerat.
Expander-hävarmen kan man smörja upp så den inte kärvar. Kontaktytorna (ska förstås vara släta och fria från rost) mellan backar och bromssköld kan man smörja med något värmetåligt fett.
Sen är det viktigt att kontaktytorna på "stoppklacken" (järnklumpen som är till höger utanför bilden) är släta. Om backarna har nött gropar i klacken så blir det konstiga beteenden med att de vill fastna i tid och otid.. Går att lösa med att slipa eller fila på järnklumpen så den blir slät
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Erik Å skrev:
efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:04 Problemet är ju att det är något som gör att den bara tar bakåt till att börja med. Rullar man hjulet bakåt så låser det framåt också. Men det hjälper inte på besiktningen.
Förvisso men det finns inte så mycket mer att göra än att se till att allt är rätt justerat.
Expander-hävarmen kan man smörja upp så den inte kärvar. Kontaktytorna (ska förstås vara släta och fria från rost) mellan backar och bromssköld kan man smörja med något värmetåligt fett.
Sen är det viktigt att kontaktytorna på "stoppklacken" (järnklumpen som är till höger utanför bilden) är släta. Om backarna har nött gropar i klacken så blir det konstiga beteenden med att de vill fastna i tid och otid.. Går att lösa med att slipa eller fila på järnklumpen så den blir slät
Ska kika efter den där klacken imorgon när jag ger mig på det igen. Och då ska jag bannemig ta bilder så jag har något att visa

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

efraiem1 skrev: sön 27 dec 2020, 21:30 Ska kika efter den där klacken imorgon när jag ger mig på det igen. Och då ska jag bannemig ta bilder så jag har något att visa
Här var den uppe för diskussion på V70 mk 1. viewtopic.php?f=16&t=154538&start=20

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]