Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Äger en V70N -00.

Har ett problem som kan tyckas märkligt.

Trippmätaren och den totala sträckesmätaren visar fel. De visar betydligt mindre än vad jag verkligen åker. Jag får multiplicera det dom visar med 1,5 ungefär för att få fram rätt sträcka som jag åker.

Bränsleförbrukningen på färddatorn tycks visa rätt, så sträckesmätaren till den borde ge rätt resultat.

Vad mer för info kan tänkas behöva. Nyaste versionen av mjukvaran och inga felkoder som kan ge ledtrådar.

Får färddatorn och trippmätaren sin info från olika ställen? Har hört att det är ABSen som ska hålla koll på det..?
Användarvisningsbild
av CarMan
macke skrev:Äger en V70N -00.

Har ett problem som kan tyckas märkligt.

Trippmätaren och den totala sträckesmätaren visar fel. De visar betydligt mindre än vad jag verkligen åker. Jag får multiplicera det dom visar med 1,5 ungefär för att få fram rätt sträcka som jag åker.

Bränsleförbrukningen på färddatorn tycks visa rätt, så sträckesmätaren till den borde ge rätt resultat.

Vad mer för info kan tänkas behöva. Nyaste versionen av mjukvaran och inga felkoder som kan ge ledtrådar.

Får färddatorn och trippmätaren sin info från olika ställen? Har hört att det är ABSen som ska hålla koll på det..?
ABS enheten räknar ut bilns hastighet & lägger ut den på can nätet, alla enheter dom vill ha hastigheten kan då plocka uppden.

jag har inte hörttalas om ditt problam förut, har det komit helt plötsligt.
jag skulle börja med att läsa felkoder
av macke
Okej. Skulle det vara fel på absen så borde alltså färddatorn visa fel bränsleförbrukning också? Dessutom borde hastighetsmätaren visa fel..
Detta verkar som sagt stämma, men trippmätaren visar jättefel.
Jag vet inte om felet kom plötsligt eller ej. Tyckte den drog väldigt mycket bensin ända sen jag köpte den, men kom på efter ett tag att trippmätaren visar fel.
Har haft den inlämnad på felsökning, men helmia kunde inte hjälpa mig och det finns inga felkoder..

Några fler ideer?
av Knasen
Ett tips kolla abs-givarna fram bägge sidor, kolla efter metallflisor som kan störa signalerna från hjulena, behövs inte mycket skräp för att det ska börja krångla, skall ge felkod men inte säkert.

ABS:en tar bl.a info från dessa givare när den räknar ut hastigheten.

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]