Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Silikonolja anses vara döden för elektronik och kontaktdon också...
Men för att lösa rost brukar man använda fosforsyra, det är därför coca-cola faktiskt har en viss effekt.. Bild
Enklast är antagligen att köpa någon "rostlösarspray", finns t.ex. på B-varuhuset.
WD-40 har en kuslig historia, den togs fram som korrosionsskydd för interkontinentala missiler https://youtu.be/P1LoWtOJZpk?t=53.
Huvudingrediensen lär vara helt vanlig lacknafta! Sen är det någon tunn olja inblandad också :party:
Intressant.
Sprayat med 5-56 några gånger nu. Blir nog en gång till i natt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av SubMarine
Men standard WD-40 sprayen innehåller väl inte silikon? Den är petroliumbaserad vad jag kan se på nätet. Ni blandar inte ihop det med WD-40-silicone sprayen som också säljs?
Användarvisningsbild
av GLIZ
SubMarine skrev:Men standard WD-40 sprayen innehåller väl inte silikon? Den är petroliumbaserad vad jag kan se på nätet. Ni blandar inte ihop det med WD-40-silicone sprayen som också säljs?
Det är rätt WD 40 innehåller inte silikon.
Därför bättre att använda nära lackade ytor. Det går att lösa om man får silikon på en lackad yta som ska lackas om t.ex. man har i lite silikonolja i lacken. Det löser fiskögon och att färgen rinner av lätt men lacken sitter inte lika bra.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
SubMarine skrev:Men standard WD-40 sprayen innehåller väl inte silikon? Den är petroliumbaserad vad jag kan se på nätet. Ni blandar inte ihop det med WD-40-silicone sprayen som också säljs?
Det är rätt WD 40 innehåller inte silikon.
Därför bättre att använda nära lackade ytor. Det går att lösa om man får silikon på en lackad yta som ska lackas om t.ex. man har i lite silikonolja i lacken. Det löser fiskögon och att färgen rinner av lätt men lacken sitter inte lika bra.

5-56 är det silikon i. Du har nog haft lite brottom när du läste/skummade igenom inlägget.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Har en sådan.
Funkar inte me den.
Den sitter stenhårt.
Har knackat bankat och sprayat.
Den sitter...

Den sitter...

Trasig taklucka