Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Har stött på patrull när jag skulle byta lagret fram på min Mitsubishi.
Fjäderring eller vad den heter sitter stenhårt. Har 30 min jobb kvar om jag får loss den. Se bild hur en sådan ser ut på mitsubishi lancer. Den på bilden/video från YouTube bråkade inte med mekanikern. Har sprayat med WD40 sedan igår säkert 10 ggr. Sitter ännu.
20201225_154146.jpg
20201225_154146.jpg (19.3 KiB) Visad 963 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Har en sådan.
Funkar inte me den.
Den sitter stenhårt.
Har knackat bankat och sprayat.
Den sitter...

Användarvisningsbild
av GLIZ
robinb3rgsten skrev:Får man med ny är de väl bara misshandla till den lossnar eller är det meningen att den ska återanvändas?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Jo där är en ny med men man vill ju inte sabba spåret och om man knäcker brickan kan den nog bli svår(are) att få ut.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
robinb3rgsten skrev:Får man med ny är de väl bara misshandla till den lossnar eller är det meningen att den ska återanvändas?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
Jo där är en ny med men man vill ju inte sabba spåret och om man knäcker brickan kan den nog bli svår(are) att få ut.

Hur klarar aluminiumen i spindeln värme? Tänkte värmepistol 500°C.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Ge rostlösaren några dagar. WD40 är kanske inte bäst.. ?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:Ge rostlösaren några dagar. WD40 är kanske inte bäst.. ?
5-56 är bättre. Hade en sådan men använder den helst inte då den innehåller silikon. Rena döden om man får det på ytor som ska lackas. Färgen fastnar inte eller så blir det såkallade fiskögon...

Usch usch usch.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Silikonolja anses vara döden för elektronik och kontaktdon också...
Men för att lösa rost brukar man använda fosforsyra, det är därför coca-cola faktiskt har en viss effekt.. :P
Enklast är antagligen att köpa någon "rostlösarspray", finns t.ex. på B-varuhuset.
WD-40 har en kuslig historia, den togs fram som korrosionsskydd för interkontinentala missiler https://youtu.be/P1LoWtOJZpk?t=53.
Huvudingrediensen lär vara helt vanlig lacknafta! Sen är det någon tunn olja inblandad också :party:
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]