NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UlfJohnsson
Hej.

Köpte mig nyligen en Volvo V50 2011 med AUX ingång, men blir inte klok på den.

Testar att plugga i en vanlig 3.5mm kontakt till den med andra änden i telefonen.
Får ut ljud (dåligt), men om jag håller kontakten nedtryckt så låter det bra.

Det är precis som att kontakten inte passar riktigt, går inte att trycka in helt, saknas typ 1-2mm.

Är min kontakt (hona) kass, eller är det nån speciell kontakt i Volvo?

MVH Ulf.
Användarvisningsbild
av HCP
Du har inte en plugg med 3 delar på då? sådan som är gjord för både ljud och mic, de kan va lite knepigare då polerna på pinnen är mindre.
Dubbelkolla det, den du ska ha har 2 svarta ringar på sig, eller annan färg.
Har du 3 ringar är den avsedd för ljud+mic.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Prova med en annan AUX-kabel, billiga kablar är oftast dåliga och passar inget bra
av UlfJohnsson
frippe64 skrev: ons 23 dec 2020, 09:34
UlfJohnsson skrev: tis 22 dec 2020, 11:15 Hej.

Det var en bra tanke, hade inte kollat det, men så var det tyvärr inte, sladden jag försöker få i är en vanlig 2-pols AUX.
AUX-kabeln ska vara 3-polig.
Så du menar att aux honan i bilen är anpassad för 3 poler? Alltså att man skulle kunna ha mikrofon med?

Ska testa med lite olika kablar.
Användarvisningsbild
av HCP
3 poler har 2 ringar på kontakten (höger-vänster-jord)
4 poler har 3 ringar på kontakten (höger-vänster-jord-mic)
Däremot "ska" de olika områdena vara på samma plats enligt standard oavsett, så proppar man ner en 4-polig så ska bara ljudet funka ändå, men med intåget av kinamojänger som importeras kors o tvärs har jag själv märkt att så inte är fallet :-D

En del väldigt gamla hon-kontakter kan inte hantera att jord-delen är kortare på 4-poliga kontakter och försöker jorda genom polen som är mikrofon.
Skillnaden mellan 3 och 4-poliga är att den 4-poliga har hälften så lång yta för jord då mik tar upp andra halvan.

Ibland kan en lite mer avrundad kabel vara bättre precis i övergången från själva plasten till där själva metallen börjar, en del är väldigt bulkiga.
Så testa olika kablar är nog smart
av UlfJohnsson
Ok, har löst detta problemet nu. Var inget fel på hanen eller honan.
Monterade ut hela kontakten (vilket var lite pilligt, fjädern för att släppa kontakten sitter in under och bakom där där sladdarna går in i honan, om någon undrar) och det visade sig att det låg en liten lös metallbit på botten av honan. Plockade bort den och nu passar kontakten och ljudet fungerar perfekt!
Tack för alla svar.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]