Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ping84 skrev:
Lövet skrev:Hela DAB är ju märkligt egentligen. Varför inte satsa på webbradio via 3G/4G istället? Tablåradio känns rätt frånsprunget vid det här laget.
Du vill alltså betala för att lyssna på radio?
Hur tror du DAB-utbyggnaden ska finansieras?

Jag betalar hellre direkt för de tjänster jag använder än indirekt via skatt/licens.
av NilsO
*pettson* skrev:När man kör digitalt får man sänka sändareffekten till noll och intet vilket gör att täckningen blir dålig. Det är samma problem med mobiltelefonin. När NMT 450 var igång var varje telefon stark (upp till 15W) och masterna var likaså starka. Så småningom kom NMT 900 och då sjönk uteffekterna. När GSM kom var masterna riktigt sänkta och täckningen blev ett problem. Nu idag har man så mycket master att digitalt inte är ett problem telefonledes.
Nja, jämförelsen med mobiltelefoniteknikerna haltar lite.

NMT arbetar med längre våglängder än GSM. Det är ett skäl till att man kan ha större avstånd mellan basstationerna (och då finns det också en poäng med starkare sändare i telefonerna.)

I fallet Dab arbetar det ju på precis samma våglängder som nuvarande FM-radio – alltså just FM-bandet, så där blir ingen skillnad vad gäller räckvidden.

Det finns nog många invändningar mot att införa Dab (och ta bort vanlig FM), men att räckvidden skulle bli sämre är inte en av dem.
av rid54
Från kortvågsbandet och uppåt i frekvens är det i princip så att ju högre frekvens, desto mer som ljus blir radioutsändningen. KV (2-30 MHz) har viss förmåga att följa jordytan, sämre med högre frekvens. Däröver fortsätter tendensen, för att ovanför vårt nuvarande FM -band (87 - 108 MHz) bli rätt tydligt "line of sight" vad gäller räckvidd. GSM och liknande är tydligt på det viset; att det funkar i stadsmiljö beror till viss del på att man strösslar med repeaters, men också på att signalen studsar runt mellan husen och kan fångas upp även om man inte ser sändaren. Hur DAB kommer att funka täckningsmässigt vet man kanske inte riktig än, eftersom det är så lite utbyggt. Dessutom ligger tydligen sändarfrekvenserna på runt dubbla FM-frekvenserna (>197 MHz) i det lägsta bandet och sedan uppe runt 1400 MHz, så rent vågutbredningsmässigt blir situationen annorlunda. Risken är att det blir som mobiltäckningen i vissa områden. Rent funktionellt är det tveksamt om det är bättre för "alla". Personligen är det ju inte så att jag saknar fler radiokanaler att höra hjärndöd reklam på.
av pege63
Synd att DAB inte byggts ut, har lång erfarenhet utav det från Skottland/UK och hata bara positiva erfarenheter. Väldigt stabilt och bra ljud.
Antar att man lika väl kan köra digital radio via mobilen i bilen (eller hemma) men nu när nya bilar har DAB så vore det enklare att använda den funktionen i bilen eftersom lättare.
Synd att det inte verkar bli någon DAB i Sverige.
pege63 skrev: tor 17 dec 2020, 05:50 Synd att DAB inte byggts ut, har lång erfarenhet utav det från Skottland/UK och hata bara positiva erfarenheter. Väldigt stabilt och bra ljud.
Antar att man lika väl kan köra digital radio via mobilen i bilen (eller hemma) men nu när nya bilar har DAB så vore det enklare att använda den funktionen i bilen eftersom lättare.
Synd att det inte verkar bli någon DAB i Sverige.
Tvärtom, det var riktigt bra att politikerna för en gångs skull hade tur när de tänkte.

För oss som lyssnar på P1 fungerar analog radio utmärkt.
De som vill ha annat än P1 streamar via mobilnäten.

Att bygga ut DAB hade verkligen varit att kasta pengar i sjön.
Användarvisningsbild
av leiwi
Jag hade det i min förra V60 -15 men jag kan väl säga att det var inget som jag var så imponerad av så i min nya valde jag inte det ,och då bor jag i ett bra täckningsområde
Dessutom är DAB systemet som används i dag lite föråldrat och när det blir aktuellt att släcka FM banden i Europa så är det nog till förmån för ett modernare system

..När jag tänker efter nu så har[…]

Solgardin bakdörrar

Får kolla vidare med ÅF

@Steffe3 , Jösses, min MY14 kan jag nog v&au[…]

Såg någon Youtube video i då ang[…]