Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lars82
Funderar på om jag ska montera 3 extraljus framför radarn. Vet att radarn blir blockerad och det kommer upp ett meddelande. Autobroms och adaptiv farthållare fungerar inte om man sätter något framför radarn. Fungerar den vanliga farthållaren eller blir man helt utan. Funderar på att använda en löstagbar båge som jag kan plocka av på sommaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du har någon farthållare alls efter en sådan manöver beror på årsmodellen. Min 2012:a har det inte. Den andra, från 2016, går att "nödkoppla" till att köra med vanlig farthållare.
Jag tycker adaptiv farthållare är så bra att jag aldrig på några villkor hade satt lampor framför den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Motorväg? Jag kör med farthållare snart sagt överallt. Även inne i byn, när jag ska hålla i närheten av 50 km/h på den lååånga vägen mot landsvägen och 90-skyltarna.
Användarvisningsbild
av perin
apersson850 skrev:Motorväg? Jag kör med farthållare snart sagt överallt. Även inne i byn, när jag ska hålla i närheten av 50 km/h på den lååånga vägen mot landsvägen och 90-skyltarna.
Samma här. Vi har några s.k. "Actibump" i stan där det är 30km/h där jag använder farthållaren då det är väldigt lätt att glömma bort sig.
Användarvisningsbild
av perin
apersson850 skrev:Actibump? Är det nåt slags rörliga fartgupp?
Ja, precis. Eller en fallucka så att säga. Det smäller till rätt bra om man missar att hålla hastigheten. Du är väl från södra Sverige, jag har för mig om att det finns installerat vid betalstationerna till Öresundsbron. https://www.edeva.se/se/
Användarvisningsbild
av V7003
@perin, apersson ;) En variant av dessa, fast funktion tvärtom finns några i Ystad Fridhemsgatan. Dessa är också hastighetsberoende men reagerar inte på tunga fordon.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]