Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1419458
Var inne och tittade på Xc60 härom dagen, Säljaren på Bilia menade att det är lite missförstått med mildhybriderna, som enligt honom i huvudsak använder elmotorn till att. driva just elektronik, och kan ge lätt stöd vid start/körning men inte nämnvärt. Detta mest för att få ned utsläppen till korrekt EU-nivå,.
#1419498
Kolla här:https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Motor:145kw=197hk/420nm
Elmotor:10kw=13.6hk/40nm

Mvh
Per
av Keiser
#1419528
Man brukar ju ange total effekt, vilket har skrivits till 197hk på alla ställen jag sett. Att Volvo skulle ”missa” att ange en högre effekt i marknadsföring och tekniska tabeller finner jag osannolikt. Dessutom brukar inte systemeffekten bli elmotoreffekt + bensinmotoreffekt (utan lägre). Har liksom nämnts tidigare också sett att Volvo använder en del av effekten från elmotorn för att ta en del av det elektriska behovet i bilen. Jag tolkar total effekt i V90 B4 till 197 hk.
#1419533
Keiser skrev: tis 22 dec 2020, 18:12 Man brukar ju ange total effekt, vilket har skrivits till 197hk på alla ställen jag sett. Att Volvo skulle ”missa” att ange en högre effekt i marknadsföring och tekniska tabeller finner jag osannolikt. Dessutom brukar inte systemeffekten bli elmotoreffekt + bensinmotoreffekt (utan lägre). Har liksom nämnts tidigare också sett att Volvo använder en del av effekten från elmotorn för att ta en del av det elektriska behovet i bilen. Jag tolkar total effekt i V90 B4 till 197 hk.
Jag har vågat mig på ett par fullgasaccelerationer, skillnaden mellan 190hk VAG diesel, 181hk Rad femma och B4 är försumbar, däremot kan man glädja sig åt linjäriteten i accelerationen och att den växlar otroligt fint även under belastning.
av Keiser
#1419534
Som jag tolkar det tillför inte elmotorn något kring toppeffekt däremot vid låga varv samt, som nämnts tidigare, att ta hand om elförbrukarna. Volvo bör i annat fall nämnt detta, även om det skulle handlat om kortare intervaller med högre effekt (än 197 hk), det har ju gjorts tidigare.

Så här skriver Volvo själva (märk också att i alla reklamsammanhang marknadsförs enbart sänkt förbrukning):

” Snabb start
När bilen startar upp från stillastående läge är det elmaskinen som startar förbränningsmotorn. Elmaskinen är kopplad med drivrem till förbränningsmotorns vevaxel. Det blir en snabb och komfortabel start eftersom motorn snabbt kommer upp i tomgångsvarvtal.”

” Den elenergi som återvinns via elmaskinen går bland annat åt till att försörja bilens elförbrukare som lampor, fläktar, pumpar och styrenheter. I och med att ytterligare en spänningsnivå på 48 volt införs, kommer nya elektriska funktioner med högre effekt att kunna erbjudas.”

” Bromsenergin som lagras i batteriet kan användas i drivlinesystemet. Speciellt goda effekter fås när förbränningsmotorn jobbar i det lägre varvtalsregistret. Elmaskinen ger då drivhjulen extra kraft och stöttar på så sätt upp förbränningsmotorn för att driva bilen framåt.”

https://www.volvocars.com/se/edit/artik ... mildhybrid
#1555145
III skrev: lör 16 sep 2023, 19:00 Inget nytt på opimeringsfronten?
Vilken motor tänker du på?

B4 Diesel i V60 går från 197 till 220 hk exempelvis.

https://engineered.polestar.com/se/prod ... matic-2022

https://engineered.polestar.com/se/mode ... ne_id=1769

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]