NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag felsöker en hög bränsleförbrukning, speciellt vid kall motor. Jag har loggat en del parametrar och ser att min temperatur från luftmassemätaren (ungefär densamma som utomhustemperaturen) och "Lufttemp inlopp" är rätt lika. (lufttempinlopp någon grad högre).
Någon som vet vad som är normalt på "lufttemp inlopp"?
Skall den ligga så lågt med tanke på att den luften blandas med avgaser från EGR?
Vid regenerering av partikelfiltret stiger inloppstempen beroende på att intercoolern stängs ner med hjälp av reglerventilen som då tydligen fungerar.
Tacksam om någon har koll på vad som är normalt för lufttempinlopp och kan tipsa. Om ni även har koll på temp för återflödet av diesel vore det suveränt.
Går verkligen återcirkulationen från EGR igenom någon tempmätare? EGR sitter ju på blocket tycker jag det ser ut som de gånger jag tagit ner den.
EGR öppnar väl på tomgång, har du problem med hög bränsleförbrukning på tomgång med kall motor? Det känns som jag förstår dig fel.
Min drar också ganska mycket extra de 15 första km. Rätt eller fel vet jag inte.
Vad tycker du är hög förbrukning?
'
Tyvärr så har jag inte svar på dina frågor men tråden är intressant tycker jag.
Ledsen jag uttryckte mig lite slarvigt.

Jag har sedan jag köpt bilen då den var ca 3 år haft en snittförbrukning på ca 0.45 blandad körning och om jag bara mätt när den varit kall drygt 0,5. Dvs väldigt bra.
Sedan ungefär ett år har den när den varit kall dragit ca 0.65 men fortsatt väldigt snål då den uppnått drifttemp. Så totala snittet gått upp ngt. Under sommarmånader helt frisk och som tidigare dvs 0.45.
Sedan någon månad har dock förbrukningen ökat även då den är varm så nu snittar jag mellan 0.5-0,6. Dvs tydligt mer än förut. Det finns dock enstaka resor då den helt plötsligt drar 0.45 igen, dvs intermittent fel.

Har haft misstanke om att förvärmningen som är inbyggd i bränlefiltret lagt ner men läst att den endast går igång vid temp under 0 grader så har uteslutit det. (bilen rullar i sthlm)
Misstänkt termostaten men arbetstemp verkar ok( dryga 80 grader)

Jag har tolkat det som att mina två tempmätare för luft sitter vid luftmassemätaren( dvs borde bli ganska exakt utetemp) och den andra vid insuget i motorn och borde alltså vara beroende av om luften kyls i laddluftkylarenoch andel återcirkulerade avgaser. Men jag kan ha missuppfattat detta.
Hur min förbrukning är vid tomgång har jag inte koll på.
Det är inte så att vinterdäcken har ändrat någon parameter som ger ökad förbrukning. Borde slagit över hela registret men i alla fall en tanke.
Förvärmning i bränslefiltret? Kan inte se några kablar som går dit. Kanske finns olika eller fungerar det på något annat sätt?

Det kanske är så enkelt att EGR behöver en adaption eller att sot gjort så den inte stänger helt.
Jag har också funderat kring EGR fast den inte sätter felkoder. Både att den ev inte stänger ordentligt alternativt att EGR-kylaren är igensotad och blockerad.
Vinterdäcken tror jag inte är boven i dramat då problemet fanns även före vinterdäcken.
Vad gäller värme i bränslefiltret tror jag att det kom ngn gång 2008 el 2019. Min -10 är utrustad med ett filter med elkontakt och värmare.

Någon med info om normalvärden för temp för bränslereturen och luften i inloppet?
Det behövs inte mycket till stopp för att det skall sättas felkoder. Stängd EGR ger lägre förbrukning.
Skulle det vara din EGR som ger ökad förbrukning så borde den stå på glänt hela tiden eller en stor del av tiden.

Jag har en lika dan bil som du, årsmodell 10. Jag har ingen värmare i filtret. Det kanske bara var för vissa marknader eller tillval. Värmning av dieseln borde inte behövas före -25.
Den vanliga " förvärmningen" sköts ju utav glödstiften. Tror dessa även har några fler uppgifter. Vill du kolla om något är aktivt så skaffa någon liten lysdiod du kopplar in på kablarna. Vid sådana tillfälliga installationer brukar jag bara tejpa den på framruta där torkarna inte kommer åt. Tänk på att dioder har + och minus-sida

Alla filter jag sett har bara en "Blindkontakt" alltså inga anslutningar i kontakten.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000036265

Har heller inte sett något med värmning erbjudas. Med tanke på blindkontakten så borde det ju finnas med kontakt också. Kul funktion.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]