Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 77000mil
Jag har en V70 -04 2,5T med stabila 77000 mil på mätaren som nu har gett mig mitt första riktiga problem.
Jag har en tid haft en läckande styrväxel som jag dragit mig för att byta.
Nu har en verkstad gjort bytet åt mig och det resulterade tyvärr i ett antal felkoder.
SAS-004B steering wheel angle sensor
SAS-0041 steering wheel angle sensor
BCM-A032 communication control modules
BCM-0111 communication control modules
BCM-A031 communication control modules
BCM-0109 communication control modules
SRS-0014 driver air bag stage 1
SRS-001C driver air bag stage 2 / driver seat belt tensioner

Har raderat dom ett par gånger och vissa återkommer relativt snabbt medans andra tar längre tid.
De som oftast återkommer direkt är de som har med air bag samt rattvinkeln att göra.

Jag misstänker rattvinkelgivaren men skulle vilja veta vad ni experter tror?
Ev kan rattstången ha fått sig några tryckare tror jag.

Verkstaden är av typen att det inte är så lätt att kommunicera med och det lätt blir missförstånd, dom har ändå försökt hjälpa till och jag har inga problem med dom.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Dom har mycket trolig sabbat rattvinkelgivaren med att inte använda rattlåset, eller inte ställd den nya styrväxeln i samma läge som den gamla.
(t.ex. ett varv fel mellan ratt och styrväxel = defekt rattvinkelgivare vid första sväng ur verkstaden, eller innan vid luftning av styrväxeln)
av Nelsson
Verkstaden har inte låst ratten och centrerat nya styrväxeln innan ihopmonteringen. Beroende på hur många varv ratten står fel så kan rattrullen ha klarat sig. Man får lossa rattaxeln och vrida ratten tills den är i rätt läge.
Har man rätt utrustning kan man se värdet på kontaktrullen, då är det bara att vrida ratten och se när den bottnar och justera därefter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av jiha1968
77000mil skrev: sön 20 dec 2020, 19:55 Tack för supersnabbt svar, räcker då eventuellt med en kalibrering av givaren?
Byt kontaktrulle/styrvinkelgivare, kalibrering rekommenderas, men det går utan.

Kontaktrullen är inte hel, det kan man se av airbag-felmeddelande. (flex/bandkabeln inuti, är avriven)

77000mil skrev:Ok, är detta något so endast Volvo kan hjälpa till med eller även andra verkstäder som har tillgång till dator?
Alla med Vida/Dice kan utföra kalibrering/mätning på SWM.
av 77000mil
Låter lovande! Det verkar vara samma rulle på ganska många modeller så jag ska jaga en beggad på skroten alternativt en ny om dom inte är för dyra.

Hade tänkt ge upp på bilen då den gått så långt men nu siktar jag på 100 000 utan byte av motor och automatlåda :)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kontaktrulle till bilar utan DSTC : 31264468
Kontaktrulle till bilar med DSTC : 31313083

Samma rulle i V70/XC70/XC90/S60 2005-2007/8 (XC90 upp till 2014) men programvaran kan skilja om det är många år mellan bilarna, men 05-07 borde gå.

Glöm nu inte att nolla "nya" rattrullen och ratten (rakt fram) innan montering... (beskrivning står skriven på rullen)

Grymt många mil :-)
av Nelsson
Kontaktrullen kan vara hel, varit med där ratten stått ett varv fel, bara att vrida tillbaka.

Be verkstaden fixa, det är dom som gjort bort sig!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.