Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnDoh
Hejsan.

Jag har en v70 Diesel -10. Gått 20000 mil.

När man släpper gasen och varvtalet hamnar runt 1000rpm så börjar bilen brumma. Det låter som att det kommer från nånstans vänster i motorrummet eller från vänster framdäck.

Nån som känner igen detta eller har nåt förslag på vad det kan vara?

Mvh JohnD
av Kas006
Är det när bilen rullar eller även när den står stilla på tomgång/neutral? Låter det värre om du svänger åt något håll när du kör? Tror vi behöver lite mer info för att kunna komma med något vettigt förslag 😊 Brummande kan vara hjullaget, hål i avgassystem och massa andra saker. Låter det brum brum eller wowowo eller drrrdrrrdrr.
av JohnDoh
Både när den rullar och står still. Samma ljud om jag kör rakt fram eller svänger.
En kollega tipsade om nåt som kallades EGR-ventil, skall slänga ett öga på det.

Några andra förslag på vad det skulle kunna vara?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det fixar du själv, för att vara på den säkra sidan fram tills du gjort det så rekommenderar jag dig att klippa av den korta remmen som driver just bara kompressorn så slipper du tråkigt haveri. (En och annan har råkat ut för att lagret i kompressorn skurit vilket i vissa fall fått till följd att remmen gått av och sen trasslat in sig i kamremmen med motorras som följd.)

Sen kan man välja om man vill köpa en komplett magnetkoppling och byta den som ett paket eller om man bara byter lagret.
Har sett priser på komplett koppling för runt 1000:- så det alternativet skulle jag gå på då man i och med det också får en fräsch koppling.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]