Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har elektrisk parkeringsbroms på båda våra XC70. Det är de första två bilar jag någonsin haft där parkeringsbromsen aldrig krånglat. Jag vet att en del andra haft olika problem, men dessa bara fungerar, år efter år.
Inte så lyckat när man övningskör med sina barn och behöver nödbromsa.. Jag måste säga att jag är rätt glad över att ha klassisk handbroms med spak ;-)
Man drar inte i en handbroms när någon kör, det är rent livsfaligt, man lär ut grunderna ordentligt först på en öppen plan innan man ger sig ut i trafiken
Derank skrev: lör 19 dec 2020, 17:00 Man drar inte i en handbroms när någon kör, det är rent livsfaligt, man lär ut grunderna ordentligt först på en öppen plan innan man ger sig ut i trafiken
Jorå, det löste en akut krissituation vid ett övergångsställe en gång. Lärs faktiskt ut på handledarkursen med brasklappen att "ja på nya bilar så går det inte" :-D
Absolut, handbromsen kan och bör vara användbar. Inte så användbart för en förare bredvid om det är fotpedal uppe till vänster i förarens fotutrymme, dock.

Och ja, rätt smidigt att dra till handbromsvajrarna vid behov tex inför besiktning om man har vanlig handbroms, gjort precis detta på min gamla bmw e39.

Så... ja jag vet hur det brukar funka. Men problemställningen i denna tråd var ju: hur ställer man in handbromsvajrarna om man har mekanisk fotbroms. Dvs ingen elektrisk handbroms, inte heller klassisk handbroms vilket är mycket enkelt att justera normalt sett.

Hur justerar man en handbroms som manövreras med fotpedal uppe till vänster i förarplatsens fotutrymme. Var finns justeringarna för dessa vajrar, hur ska de justeras så att handbromsfunktionen är ok.

Detta var frågan i denna tråd.

Jätteskoj att höra att det fungerar perfekt med senare elektriska handbromsmekanismer men det det löser inte mitt problem.
Hej
Det sitter en justerskruv i mitten på bilen där båda vajrar går isär. Du lossar eller spänner handbromsen på detta skruv. lätt att hitta.
handbroms.jpg
handbroms.jpg (96.38 KiB) Visad 292 gånger
Hoppas det hjälper.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]