Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1418682
Mja, som titeln säger...

Hade tänkt att bytt dämparna på 945an idag, skruvade av bakhjulet och möttes av detta;
IMG_20201217_143254_resize.jpg
IMG_20201217_143254_resize.jpg (152.53 KiB) Visad 1721 gånger
.

Så... Om jag inte blivit galen, så är det där nivåmater och inte vanliga dämpare... Korrekt?

Om det är nivåmater, vilket jag tyvärr är tämligen säker på att det är, går det fortfarande byta ut dom rakt av mot vanliga? Eller måste man skaffa någon konverteringssats/extra byglar som man måste göra på 85x70?

Sen kommer vi då till fjäder-historien... Nivåmater ska ju ha betydligt mjukare fjädrar än vanliga, eftersom det är nivåmaterna som bestämmer höjden på bilen osv...
Nu är det så här att den här bilen är komiskt hög bak, alltid, och därav har tanken på nivåmater inte ens slagit mig(eftersom dom normalt sett fungerar tvärtom, bilen sjunker ihop om den står still länge, och reser sig igen när dom får jobba lite, den här bilen är lika komiskt hög oavsett hur länge den står, och bli inte högre när man kört heller, och är lika stabil som en båt ungefär).

Jag har ju en jäkla hög med dokumentation om den här bilen, och på en utav står det "fjäder bak, 2st, beg - <kostnad>".. Då funderar jag... Kan det vara så idiotiskt att dom har monterat vanliga fjädrar(jag känner till verkstaden, och det skulle inte förvåna mig ett dugg)?
Skulle det kunna ge en åt h-e för hög bil, när både fjädrar och nivåmaterna pressar bilen uppåt?
Finns det något relativt enkelt sätt att avgöra hurvida fjädrarna är för nivåmat eller vanliga dämpare? En tanke är ju att montera dom vanliga dämparna och se om skrotet hamnar på genomslagsgummina vid första gupp men... Vore ju bättre om det gick att ta reda på innan :P

Något som var possetivt(???) i kråksången var att dom nedersta bultarna var täckta av olja och/eller underredsbehandling... Så förhoppningsvis ska bultarna släppa relativt lätt :-D Jag provade dock aldrig, blev grinig och slängde på hjulet igen :bored:

Nåja, huvudfrågorna här är alltså:
Har min bil nivåmat?
Behövs det något ytterligare för att montera vanliga dämpare, eller är det bara att byta och se glad ut?

Säkert dumma frågor som besvarats förut, men jag är tjurig nu så jag frågar istället för att dammsuga google! :angelo:
#1418694
Går det att mäta tjocklek på godset i spiralen eller antal varv på fjädern om nån har en fjäder av varje modell?.
Jag kan inte svara på om det behövs ytterligare grejor för o montera vanliga dämpare tyvär :-( .
Men det verkar som om du har ett par vanliga fjädrar till nivomat dämparna,
Jag vet nåra här som borde kunna svara på frågan och forumet är ju till för o fråga om diverse grejor men det e ju bara min åsikt.
#1418830
Mjo, efter jag tjurat klart so googlade jag lite... Verkar som det är samma fästen osv så det ska bara vara att skruva dit vanliga dämpare(och fjädrar), inga fästen eller specialhylsor eller liknande ska behövas.

Gör nog som så att jag slänger på dom vanliga dämparna och ser hur bilen beter sig... Funkar det inte så får jag väl tjura vidare ett tag, och sen köpa riktiga fjädrar. Inte så mycket mer att göra än så.
#1419013
Dämparna är nu bytta till vanliga gasdämpare med gott resultat. Bilder osv finns i min garage-tråd för den som är intresserad :-)

Så, för att besvara mina egna frågor;
Ja, det var nivåmater som satt där.
Nej, det behövs inga fästen eller liknande för att byta till vanliga dämpare. Bara att byta rakt av :)
Ja, nivåmater med vanliga fjädrar gör bilen högre än normalt.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]