Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
Jag har en V70 D4 Classic Euro 6 med Polestaroptimering. VEA-motor och automat.
Den "vanliga" D4:an med Polestar har 220 hk medan e-modellen och Euro 6 har 200 hk på pappret. Utan Polestar 181 hk.

För tillfället har jag en hyrbil med i stort sett samma motor och 191 hk. Det är en V60 2020 D4 och även den automat men den känns mycket, mycket slöare än min.

De 9 hästarna och lite mer vridmoment, som jag har, känns väldigt potenta vill jag lova.

Kan det vara så att man från Polestars sida bara skriver 200 hk för att det är en Euro 6 men i själva verket så har den 220 hk som den vanliga? Det är ju samma VEA-motor och det hela.
av dannesk
Vad menar du med "vanliga" D4an har 220hk, det är ju D4 AWD med dieselfemman som har 220hk, helt annan motor.

Om du har en optimerad VEA med automat och Polestar så påverkar ju detta växellådan och motorn och ger 200hk och med bättre vridmoment och bättre gång. Jämför man din optimerade emot en standard D4 191hk som inte är optimerad så ska den med Polestar gå bättre, hästkrafter är inte allt i en optimering.
Användarvisningsbild
av apersson850
dannesk skrev:Vad menar du med "vanliga" D4an har 220hk, det är ju D4 AWD med dieselfemman som har 220hk, helt annan motor.
Med Polestar, ska kanske läggas till för tydligheten skull. Utan ger den 181 hk. Min D5 AWD (också femcylindrig) med Polestar ska ge 230 hk, påstås det.
av dannesk
apersson850 skrev:Med Polestar, ska kanske läggas till för tydligheten skull. Utan ger den 181 hk. Min D5 AWD (också femcylindrig) med Polestar ska ge 230 hk, påstås det.
Helt korrekt! D4 AWD med dieselfemman oavsett Euro 5 (181hk) eller Euro 6 (190hk) med Polestar ger 220hk, var lite otydlig. :-)
av Leopold
I detta segment är det väl inte så intressant med en eller annan häst hit och dit, eller en liten smula mer eller mindre vridmoment. Min gissning är att det för de flesta handlar enbart om ekonomi, bränsleförbrukning vad det det är man väljer. Skillnaderna som beskrivs i siffror verkar obetydliga i mina ögon men jag kan ha fel.
av Desmodue
dannesk skrev: ons 16 dec 2020, 13:34 Vad menar du med "vanliga" D4an har 220hk, det är ju D4 AWD med dieselfemman som har 220hk, helt annan motor.

Om du har en optimerad VEA med automat och Polestar så påverkar ju detta växellådan och motorn och ger 200hk och med bättre vridmoment och bättre gång. Jämför man din optimerade emot en standard D4 191hk som inte är optimerad så ska den med Polestar gå bättre, hästkrafter är inte allt i en optimering.
Den vanliga D4, ej Euro 6 har 220 hk med Polestar, Euro 6 har 200 hk enligt Polestar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då D4 är flera olika motorer blir det fel att uttrycka sig så. Vi har en XC70 med den då "vanliga" D4. Om man stoppar Polestar i den ska den ge 22 hk, påstår de. Då är det ändå en Euro 6. Men fem cylindrar och 2,4 liter. Så det är mer motor än D4 i VEA-utförande.
av Malmstroem
Effektuttaget har ingenting att göra med Euro 5 eller 6. D4 är ingen specifik motor utan en Volvobenämning på ett visst effektuttag.

D4 i dessa V60 betyder antingen en 2-liters fyrcylinder, eller en 2,5 liters femcylinder. Femman levereras alltid med fyrhjulsdrift. Fyran levereras alltid framhjulsdriven. 2-liters D4 optimeras till 200 hästkrafter. D4 AWD (femman) optimeras till 215 eller 220 beroende på årsmodell. D4 AWD med Polestar får om jag minns rätt samma effekt som D5 AWD -- så den effektskillnaden har inte heller något att göra med Euro-klassningen. D5 AWD med Polestar får mer.

(Tidiga D3 AWD fick med Polestar samma höga effekt som D5 AWD, dvs 230 hästkrafter. Det slutade Volvo med så att en D4 Polestar alltid är svagare än motsvarande D5 Polestar. Om jag nu minnns rätt...)
av Desmodue
Aha, så D4 AWD är den gamla hederliga femman. Nu förstår jag.
Men det är rätt kul att man kan köra minst 150 mil på en tank och fullastad samt blandad körning innan soppan tar slut, vilket är mitt rekord hitintills.
Den är snål vår Drive-e D4 automat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Malmstroem skrev:Om jag nu minnns rätt...
Det gör du. På Volvo insåg de förstås att det var svårare att sälja D5 om man bara kunde vänta ett år och få samma effekt i en D3. För det var så det var när jag köpte min D5 2012. Det gick inte att få Polestar till D3 bums. Det kunde man däremot till D5. Men köpte du en D3 fick du vänta tills den årsmodellen inte gick att köpa ny längre, innan du kunde få Polestar till den.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]